Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Västeråsare anmäler Miljonlotteriet för lurendrejeri

Publicerat onsdag 14 augusti 2013 kl 10.13
"Man ska bli lurad"
(2:14 min)
Bild: Miljonlotteriet.

Miljonlotteriet har anmälts flera gånger till Konsumentverket, bland annat för att ha bundit sina kunder till prenumerationer som de inte velat ha. Västeråsaren Kerstin Gustafsson är en av dem som känner sig lurad.

Kerstin Gustafsson köpte en av Miljonlotteriets lotter inne i en matbutik i Västerås.

Hon lockades av att överskottet från lotteriet skulle gå till nykterhetsorganisationen IOGT-NTO, som Miljonlotteriet är dotterbolag till.

– Försäljaren pratade inte om 200 kronor i månaden, utan han pratade om 200 kronor, berättar Kerstin Gustafsson.

Vad hon inte visste var att hon - genom att kryssa i den blankett som säljaren visade henne - förbundit sig att prenumerera på lotter i minst tre månader.

Enligt Kerstin Gustafsson berättade säljaren aldrig att det rörde sig om en prenumeration.

– Om informationen och det de lockade med var "prenumerera på lotter", då hade det varit en helt annan sak, säger hon.

Miljonlotteriet har anmälts 20 gånger till Konsumentverket hittills i år. Förra året anmäldes de 40 gånger.

Nästan hälften av anmälningarna kommer från personer som anser sig ha blivit lurade att prenumerera på lotter trots att de tackat nej eller på grund av att de fått otillräcklig eller otydlig information.

– Konsumenten anmärker på att de inte har förstått att de får en prenumeration på köpet eller att de sagt nej men ändå har fått någon form av välkomstbrev, säger Erik Fröcklin, jurist på Konsumentverket.

– Så någonstans har informationen brustit om man utgår från anmälningarna, säger Erik Fröcklin, jurist på Konsumentverket som jobbar med spel och lotterier.

Enligt Miljonlotteriets vd Ludwig Alholt informerar lotteriets säljare alltid kunden om att de tecknar en prenumeration.

Efter att ha hört om anmälningarna till Konsumentverket medger han dock att försäljningen kan behöva ses över:

– Absolut, ett enda klagomål skulle jag tycka var ett klagomål för mycket.

Det är inte första gången som Miljonlotteriet anmäls för att ha varit otydlig med prenumerationsreglerna. Redan år 2011 fick lotteriet kritik från Konsumentombudsmannen för samma sak.

Om fler anmälningar kommer in kan det bli aktuellt för Konsumentverket att begära ut ljudfiler från Miljonlotteriets säljsamtal för att granska hur och vad Miljonlotteriet informerar kunden om när de säljer lotter.

Västeråsaren Kerstin Gustafsson lyckades till slut avsluta sin prenumeration på lotter efter att skrivit och ringt till Miljonlotteriet. Hon har också anmält företaget till Konsumentverket.

– Hela upplägget är ju så jäkla dåligt. Hela upplägget går ju ut på att man ska bli lurad, säger Kerstin Gustafsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".