Piloter på Ryanair startar anonymt nätverk

"Medeltida företagsstruktur"
1:58 min

Piloter på flygbolaget Ryanair - som bland annat flyger från Västerås flygplats - har bildat ett anonymt nätverk som driver fackliga frågor. Medlemskapet är anonymt, eftersom piloterna är rädda för att bli av med sina jobb.

Ryanair är Europas största lågprisbolag med cirka 3 000 piloter. Företaget har under många år fått kritik internt för arbetsförhållanden och personalpolitik.

Ekot har träffat en av piloterna som berättar anonymt.

– Jag var med och startade RPG, Ryanair Pilot Group, det var i höstas då vi piloter fick nog. I dag har vi en anonym mailinglista på minst 1 500 medlemmar, 50 procent av de piloter som flyger för Ryanair. Vi har en jourtjänst på RPG där det hela tiden finns en person redo att radera medlemslistan vid behov.

Ryanairs piloter har kritiserat företaget för att de flyger för långa pass, att de aldrig vet hur länge de ska vara stationerade på sin bas, att de bor i ett land och skattar i ett annat, att  man är rädd att förlora jobbet om man är sjuk.

Frågor som det nu röstas om i nätverket och som de senare kommer att driva gentemot arbetsgivaren, fortfarande anonymt via brev med avsändaren "RPG" eller via juridiska ombud.

– Maxtiden för en flygning är 12 timmar. Vid en försening beslöt kaptenen att förlänga till 14 timmar. Flyger man långa pass förlorar man i skärpa och uppmärksamhet, man blir utmattad och gör lättare fel. Ansvaret är stort, det är tufft att sitta på spänn 14 timmar i cockpit, berättar en annan pilot.

– Ryanairs ledning kallar vårt nätverk för "anonyma internet-troll". Ryanair lyckades också stänga ner vår  Facebook- och Twittersida. I dag har de öppnats igen. Det tunga är att man inte känner någon trygghet och säkerhet i sitt arbete, att de kör med skrämseltaktik.

Anders Kjellgren är kontaktperson för de piloter från Ryanair som vill vara anslutna till Svensk Pilotförening. 

– De föredrar att vara anonyma utåt sett, det är egentligen bara jag som kontaktman som har dessa namn, säger han.

Hur tänker du som huvudman på svensk pilotförening att man ska agera på det här sättet med sina medlemmar?

– Ur ett fackligt perspektiv så är det ju helt förkastligt att man år 2013 måste hålla sig anonym när det faktiskt är en rättighet i svensk lagstiftning att kunna organisera sig, alltså vara medlem i ett fackförbund.

Hur ser du på deras ledning?

– Medeltida företagsstruktur som ju har skrämt anlitade och anställda till tystnad. Det är ett tyranniskt skräckvälde och det är så företaget drivs. Man hotar med att helt enkelt säga upp eller avpolletera dem om man uttalar sig då förlorar man alltså sin tjänst.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".