Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Utebliven bakjour ska utredas, säger Birgitta Bartholdson Carlsson sjukhuschef Västmanlands sjukhus Västerås. Foto: Inga Korsbäck/Sveriges Radio.

Överläkare som har bakjour är svåra att nå på sjukhuset i Västerås

"Det ser vi allvarligt på"
2:05 min

Vid tio tillfällen från april till mitten av augusti har läkare inom landstinget som haft bakjour, inte gått att nå eller kommit då vårdpersonal krävt hjälp av en läkare med specialistkompetens. Sjukhusledningen ser allvarligt på detta.

Ett system med överläkare som har bakjour handlar ytterst om patientsäkerhet och patienter kan komma till skada om det inte gör en rätt medicinsk bedömning.

Birgitta Bartholdson Carlsson, sjukhuschef på Västmanlands sjukhus i Västerås, säger att man ser allvarligt på att bakjouren inte går att nå.

– Ja det är givetvis inte bra och så ska det inte vara. Det ser vi mycket allvarligt på om det inträffar, säger Birgitta Bartholdson Carlsson.

På Västmanlands sjukhus i Västerås som Birgitta Bartholdson Carlsson kan svara för så är tre avvikelser skrivna och som berör sjukvårdens bakjour.

I ett fall på medicinkliniken i Västerås sökte vårdpersonal bakjouren under flera timmar, men överläkaren ringde aldrig tillbaka och kom inte heller till avdelningen som överläkaren hade lovat.

Syftet med bakjour är att någon med högre medicinsk kompetens ska finnas till hands om vårdpersonalen eller den läkare som jobbar kvällar och nätter behöver det:

– Den här primärjouren är oftast en läkare under utbildning och då finns det också en bakjour som ligger bakom, finns till hands och som man kan rådgöra med och som kan komma in om det är speciella fall, säger Birgitta Bartholdson Carlsson.

I tre fall där avvikelser är skrivna så menar Birgitta Barholdsons Carlsson att det kan bero på flera saker att bakjouren varken svarat eller gått att nå:

– Till exempel att telefonen inte fungerat, eller att man inte har täckning och det kan vara ett missförstånd i det här. Men vid alla sådana här tillfällen, när det här händer skriver man avvikelser på för att vi ska utreda vad det är som har hänt så att det inte händer igen.

– Varje sådant här fall utreds och man tar en diskussion med den som det berör, säger Birgitta Barholdson Carlsson.

Det är ingen patient som har kommit till skada i de fall som du ansvarar för?

– Nej i de fall vi har tittat på nu så har jag inte sett att någon patient har kommit till skada i det här, säger Birgitta Bartholdson Carlsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".