Andreas Wallstedt, psykolog från Västerås. Foto: Mattias Forsberg / Sveriges Radio

Utan rätt prioriteringar ger aktiva barn stressade föräldrar

"Vi måste rannsaka våra egna skäl till aktiviteterna"
3:28 min

Många familjer upplever en stress när de försöker få livspusslets olika bitar att passa med barnens fritidsaktiviteter. En aktiv dialog inom familjen och tydliga prioriteringar är viktiga för att stressen inte ska bli negativ, det menar Andreas Wallstedt psykolog i Västerås.

Efter en lång skön sommar så har de flesta av oss landat i vardagens alla måsten. Något som många upplever som stressande är barnens fritidsaktiviteter som ska passas in i livspusslet, mellan jobb och skola. Vissa barn har många olika aktiviteter flera gånger i veckan och det här kan leda till negativ stress för både barn och vuxna.

Andreas Wallstedt är psykolog vid Psykologpartners i Västerås och han menar att stress är en oerhört vanlig reaktion på omgivningens krav och att det är viktigt med lyhördhet för barnens behov och egna önskemål när man ska planera familjens vardag.

– Det är jätteviktigt att man ser till dom faktiska konsekvenserna för just sitt barn. Verkar ditt barn må bra av alla aktiviteter så är det fine, kör på. Märker man däremot att barnet inte vill åka på träningen eller ta fram sitt instrument så måste vi stanna upp och fråga oss varför de känner som de gör.

Det är inte bara barnens förmåga att orka med som avgör. Som förälder måste man enligt Andreas Wallstedt också ställa sig frågan om vad man som förälder kan ställa upp på.

-- Hur mycket tid har jag?, hur mycket kan jag skjutsa runt? Vad har vi råd med och vad vill vi prioritera? Ofta är det flera olika värden som står mot varandra. Behovet av att umgås föräldrar/barn och behovet av att lära sig ett instrument eller en idrott.

Många barn börjar tidigt med olika aktiviteter och där är det enligt Andreas Wallstedt viktigt att när man berättar om vilka aktiviteter som finns berättar så mycket som man själv känner att man mäktar med. Det är dessutom viktigt att man inte förmedlar en förväntan på barnet att du måste göra det här, för då blir det en stress för barnet.

– Titta på dina barn, vad verkar de vara i behov av när de kommer hem från skolan? Behöver dom vila eller behöver dom röra på sig? Det kan vara väldigt individuellt. När ni enats om ramarna lägger ni upp ett schema som passar just ditt barn och din familj.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".