Lars-Gösta Nauclér, kassör i Lillhärads bygdegårdsförening. Foto: Mattias Forsberg/SR

Bygdegårdsförening riskerar konkurs efter elchock

"Vi får kasta in handduken"
1:59 min

Bygdegårdsföreningen i Lillhärad utanför Västerås riskerar konkurs och tvingas då sälja bygdegården och lägga ner sin verksamhet. Anledningen är en felkopplad bergvärmepump som satt föreningen i ekonomisk knipa.

När medlemmarna i Lillhärads bygdegårdsförening för snart tio år sedan beslutade sig för att byta ut den dyra gamla oljepannan mot en modern bergvärmepump fick man höra att elkostnaden skulle sjunka rejält. Löftet från installatören visade sig stämma.

Chocken blev därför stor när Mälarenergi i samband med ett elmätarbyte i bygdegården upptäckte att bergvärmepumpen installerats fel och försett föreningen med i stort sett gratis el under nästan tio års tid. Efter upptäckten valde Mälarenergi att räkna på den uppskattade förbrukningen och efterfakturerade därefter Lillhärads bygdegårdsförening på nästan 270 000 kronor.

Pengar som föreningen inte har och som nu med största säkerhet driver föreningen i konkurs. Lars-Gösta Nauclér är kassör i föreningen och han tycker situationen är jobbig.

– Det här kom ju som en chock för oss, och vi har tittat på alla möjligheter men det går inte. Vi är en idell förening med begränsat antal medlemmar. Det går bara inte. Vi inser vi som sitter i styrelsen att vi får kasta in handduken.

Föreningen har sedan fakturan damp ner i brevlådan haft flera konstruktiva möten med Mälarenergi utan att hitta en hållbar lösning. Föreningen har också varit i kontakt med kommunen för att se om det går att få kommunala driftbidrag utan framgång.

– Det är lite av en principfråga kan jag tänka. Stödjer man en så måste man stödja alla och det går väl inte, menar Lars-Gösta Nauclér.

Jonas Persson är marknadschef på Mälarenergi Elnät och han har förståelse för den uppgivenhet som Lars-Gösta Nauclér och övriga medlemmar i bygdegårdsföreningen känner, men säger att företaget inte kan efterskänka kostnaden för elen.

– Det skulle innebära att någon annan kund måste betala dom pengarna och det är varken förenligt med ellagen eller vad vi som nätbolag kan göra. Vi har ju haft de faktiska kostnaderna i vilket fall som helst och det är inte rimligt att det här ska behöva drabba våra övriga kunder.

Men det blir väl försvinnande lite om man slår ut det på alla kunder och tio år. Är det här inte bara en principfråga?

– Det är klart att det är en principfråga, men också en ellagsfråga eftersom den reglerar vår verksamhet. Vi får inte hantera kunder olika, så det vi gör för en kund måste vi i så fall göra för alla.

Det finns ju goodwill och så finns det badwill. Är det något ni funderat över i det här fallet?

– Det är klart att vi förstår att bygdegårdsföreningen hamnat i en mycket olycklig situation, och det är också därför vi diskuterat med föreningen om vilka eventuella lösningar som finns. Till exempel räntefria och långa avbetalningstider utan att lyckas, avslutar Jonas Persson, marknadschef på Mälarenergi Elnät.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".