Aftonbladets bantningssajt använder sig av fejkade före- och efter-bilder. Samma huvud men olika kroppar har använts. Foto: Fredrik Ralstrand /Sveriges Radio

Fejkade annonser i Aftonbladets bantningsreklam

"Det är som ett pussel, klippa och klistra och måla"
3:52 min

I början på året översköljs vi av annonser om att vi ska leva hälsosammare och gå ner i vikt. Aftonbladets bantningstjänst Viktklubb har tapetserat landets reklamtavlor och annonserat på webben. Men bilderna är fejkade.

De är inte bara kraftigt retuscherade, utan kroppen på före-bilden är inte ens samma kropp som på efter-bilden.

– Traditionellt sätt brukar vi bara använda riktiga människor i våra kampanjer, den här gången ville vi testa något nytt, säger Anna Kult, featurechef på Aftonbladet.

En före- och efter-bild bygger väl på att de bilder man ser som lyckade exempel är riktiga bilder?

- Absolut.

Men den bilden som ni använder nu och den som dom flesta har sett, den är fejk?

– Den är fejk.

Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig säger till Sveriges Radio att det i sig inte är olagligt att montera bilder men det kan vara olagligt om reklamen är vilseledande.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".