Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Sura Vision försvarar sina avtal

Publicerat måndag 27 januari 2014 kl 13.57
"Man får bekosta en urkopplingsavgift"
1:32 min
Foto: Nick Näslund/Sveriges Radio.

Surahammarsbon Kolbjörn Nord vill avsluta sitt tv-abonnemang med företaget Sura Vision men det går inte om han inte betalar 1 500 kronor då hans abonnemang förlängts automatiskt. Men Sura Visions VD Martin Johansson säger att allt är i sin ordning.

– Man tecknar ett avtal på kabel-tv som är på fem år. Sedan förlängs det med ett år åt gången. Vill man komma ur avtalet innan avtalet tar slut så får man bekosta en urkopplingsavgift på 1 500 kronor, säger Martin Johansson och hänvisar till avtalet där all information om uppsägning och förlängning finns.

För att det ordinarie femårsavtalet inte ska förlängas måste det sägas upp av kunden senast efter fyra år, annars förlängs avtalet automatiskt med ett år i taget. Sura Vision har heller inte som rutin att meddela kunden att deras avtal är på väg att gå ut.

Så det är kundens ansvar att hålla koll på tiden för kommer du på för sent att du vill säga upp avtalet så kan uppsägningstiden bli upp emot två år, dels det sista året från ditt ursprungliga avtal plus förlängningsåret.

-- Det betyder att det i praktiken blir närmare två år innan du kommer ur avtalet, säger Martin Johansson.

Tycker du att det låter rimligt?

– Ja, med tanke med att man från grunden gått in och tecknat ett femårs-abonnemang och att det sedan förlängs med ett år i taget. Det känns som en rimlig förlängningstid, säger Martin Johansson som också säger att Sura Vision gör bedömningar från fall till fall om en uppsägning kommer in något för sent.

En kund anmälde Sura Vision till Allmänna reklamationsnämnden och fick rätt. Sura Vision rekommenderades att ge kunden tre månaders uppsägningstid samt betala tillbaka det belopp som kunden fått betala utöver de månaderna. Men det har Sura Vision inte gjort. Anledningen enligt Martin Johansson är att Sura Vision anser att det saknas information i anmälan om att det går bra att säga upp sitt avtal om man betalar urkopplingsavgiften på 1 500 kronor.

Att Kolbjörn Nord inte fått något svar på sitt uppsägningsbrev ber Martin Johansson om ursäkt för och menar att det beror på den mänskliga faktorn men välkomnar ändå de missnöjda kunderna att ta frågan vidare.

– Det skulle vara trevligt om man kunde få ett ordentligt svar från tingsrätten hur de tycker och tänker kring hur våra avtal ser ut, säger Martin Johansson, VD på Sura Vision.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".