Karin Sandberg undervisar i historia vid Carlforsska gymnasiet i Västerås. Foto: Mattias Forsberg/Sveriges Radio.

Förintelsen dras på en enda lektion

Läraren: Risk för upprepning av historien
4:56 min

Förintelsen får samsas i läroplanen med andra folkmord och ska hinnas med på en enda lektion. Den som missar den lektionen missar alltså all undervisning om Förintelsen.

– Vi har inte haft mer tid på oss under de sex år jag varit lärare. Hela världshistorien ska pressas in under ett läsår. Som lärare ska jag klara av det.

Karin Sandberg, historielärare på Carlforsska gymnasiet i Västerås, säger att hon tror att minnet av Förintelsen kommer att blekna allteftersom vi kommer längre och längre ifrån det som hände.

– Hur vi ser på historien präglas av vår egen tid. Vår nutid kommer se annorlunda ut om 20 år. Vad vi väljer att fokusera på kommer se annorlunda ut om tjugo år. Tar man en väldigt gammal jämförelse så pratar vi väldigt lite om förintelsen av Kartago i dag, exemplifierar hon.

Det hennes elever känner till om Förintelsen är sånt de flesta i befolkningen i allmänhet vet, tror Karin Sandberg, men hon säger att eleverna fått en bild av Förintelsen som baseras på historierna från dem som klarade sig, vilket ger en missvisande bild, eftersom de flesta i utrotningslägren faktiskt dog.

– Vi har fokuserat på överlevnadsberättelsen. Det finns en rörande historia om en pojke i USA som lyssnade på en överlevande och ifrågasatte: "Varför rymde du inte? Du hade kunnat ta ner vakterna och springa därifrån". Vi har fått "Hollywood-fierad" historia, och då blir det fel fokus.

– Den stora, stora massan överlevde inte. Mest judar - det var den största gruppen - men också uppskattningsvis en halv miljon romer, homosexuella, psykiskt sjuka och de politiskt oliktänkande, framförallt kommunister.  

Det här lägger ett stort ansvar på er lärare att också förklara sammanhanget, hur det kunde bli såhär. Hinner man förklara det i skolan i dag?

– Vad kan vi uppnå för historisk kunskap? Vi kan nog aldrig förstå hur det kunde bli så. Hur kan ett samhälle spåra ur så fullkomligt att man tycker att det är rätt att en slutgiltig lösning är att massmörda miljontals människor? Jag hoppas att vi inte kommer kunna förstå det.

– Vad man framförallt måste lära eleverna är mekanismerna. Hur man delar upp oss i "vi" och "dem". Så länge "de" är lägre stående än "vi", så finns naturligtvis en risk att det här kommer att upprepas.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".