Mälarenergi får kritik av staten

Mälarenergi, det kommuala energibolaget i Västerås, måste bli bättre på att informera sina kunder om att de kan välja olika elhandlare. Det skriver Energimarknadsinspektionen i en rapport. 

Myndigheten har under januari granskat hur tio elnätsföretag informerar sina kunder om så kallade anvisade avtal eller tillsvidareavtal. 

Det är avtal som kunderna får när de inte själva väljer elhandlare och ses som de dyraste på marknaden.

Granskningen visar brister hos samtliga tio företag och de måste åtgärda bristerna, annars väntar vite.

Energimarknadsinspektionen skriver bland annat att elnätsföretagen måste informera sina kunder om att de kan välja andra elhandlare inom en vecka. 

– Vi kommer självklart att justera och rätta till de här bitarna. Det har inte funnits några tydliga regler tidigare, säger Jonas Persson, nätmarknadschef på Mälarenergi.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista