Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Mälarenergi får kritik av staten

Publicerat tisdag 18 februari 2014 kl 15.06

Mälarenergi, det kommuala energibolaget i Västerås, måste bli bättre på att informera sina kunder om att de kan välja olika elhandlare. Det skriver Energimarknadsinspektionen i en rapport. 

Myndigheten har under januari granskat hur tio elnätsföretag informerar sina kunder om så kallade anvisade avtal eller tillsvidareavtal. 

Det är avtal som kunderna får när de inte själva väljer elhandlare och ses som de dyraste på marknaden.

Granskningen visar brister hos samtliga tio företag och de måste åtgärda bristerna, annars väntar vite.

Energimarknadsinspektionen skriver bland annat att elnätsföretagen måste informera sina kunder om att de kan välja andra elhandlare inom en vecka. 

– Vi kommer självklart att justera och rätta till de här bitarna. Det har inte funnits några tydliga regler tidigare, säger Jonas Persson, nätmarknadschef på Mälarenergi.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".