Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Ett 50-tal tillbud med tank- eller lastfartyg i Mälaren

Publicerat måndag 10 mars 2014 kl 07.07
Oljeskadeexpert: Oroväckande
2:13 min
Oljetankern "Thun Globe" i Mälaren på väg in mot Västerås hamn. Foto: Patrik Åström/Sveriges Radio.

Mellan 1985 och 2012 inträffade sammanlagt  49 tillbud eller olyckor med tankerfartyg eller stora lastfartyg på Mälaren, enligt siffror från Transportstyrelsen. Oljeskadeexperten Jonas Fejes på Svenska Miljöinstitutet IVL ser allvarligt på siffrorna.

– Jag tycker det är oroväckande att man har tillbud i Mälaren just därför att Mälaren är en oerhört värdefull vattentäkt för en stor del av Sveriges befolkning samtidigt som det är en väldigt känslig miljö, säger Jonas Fejes. 

Den 14 september 2002 gick fartyget Neptunus i Mälaren med gasolja på väg mot Västerås hamn. Klockan 16.42, strax före Hjulstabron, kändes en kort stöt i fartyget, det blev en spricka i skrovet och fartyget tog in vatten.

Man började pumpa ut vatten, och även om fartyget fick en lätt slagsida kunde det fortsätta till Västerås hamn.

Det här är en av sammanlagt 49 olyckor och tillbud som inträffat med tankfartyg eller stora lastfartyg på Mälaren mellan 1985 och 2012, enligt siffror från Transportstyrelsen. Det har dock hittills inte inträffat några större utsläpp.

– Det skulle vara en katastrof för växt- och djurliv om olja kommer ut i Mälaren i å med att oljan kommer att ligga kvar såpass länge och med tanke på att vi har väldigt mycket grunda vikar som normalt sett är yngel-vikar, eller barnkammare för nytillkomna organismer, och de är extremt känsliga också för den giftighet som finns i oljan, säger Jonas Fejes.

Just nu pågår ett stort projekt för att bygga ut slussen i Södertälje och muddra farleden för att få in ännu större fartyg än idag i Mälaren och Jonas Fejes menar trots riskerna att det är miljömässigt bättre med båttransporter jämfört med att köra stora mängder gods på lastbilar.

Men han tycker när det gäller beredskapen för oljeutsläpp att det, även om det görs en del, finns mycket kvar att göra.

– Kommunerna är ju inte förberedda på det här i någon större omfattning och det har att göra med att oljeutsläpp på Mälaren är en så kallad sällan-olycka och ligger ganska långt ner på prioritetslistan när det gäller att öva och ta fram oljeskyddsplaner och se till att man verkligen får de här att fungera ifall det skulle hända någonting, säger Jonas Fejes.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".