Ojetankern "Thun Globe" i Västeråsfjärden i Mälaren. / Foto: Patrik Åström / SR.

Hopp om minskad olycksrisk på Mälaren

1:43 min

Mellan 1985 och 2012 inträffade 49 tillbud eller olyckor med tankfartyg eller stora lastfartyg på Mälaren, enligt siffror från Transportstyrelsen. Samtidigt pågår ett stort projekt där man ska bygga ut slussen i Södertälje och muddra farleden för att få in ännu större fartyg än i dag i Mälaren.

– Det är klart att för varje olycka så ökar ju risken att det händer något mera, nu har det ju inte varit några stora utsläpp och så vidare men det kan ju bli så, säger Tage Edvardsson på Sjöfartsverket, projektchef för det stora projektet med att bygga ut Södertälje sluss och muddra farleden.

Hur ser du på det då?

–  Ja, en av orsakerna till att vi genomför det här projektet är ju för att öka säkerheten och minska de här grundstötningarna och tillbuden ytterligare, säger Tage Edvardsson.

Vi har tidigare berättat om fartyget Neptunus grundstötning i Mälaren 2002, och går man ytterligare tio år tillbaka i tiden tvingades fartyget Balina, på väg till Köping lastat med ammoniak, att styra på grund för att inte köra in i Kvicksundsbron.

Bron hade inte gått upp när Balina skulle passera och fartyget hann inte slå back i maskin. Fartyget klarade sig från allvarligare skador och kunde så småningom dras loss och fortsätta till Köping.

Mellan 1985 och 2012 har det varit sammanlagt 49 olyckor och tillbud med tankfartyg eller stora lastfartyg på Mälaren enligt siffror från Transportstyrelsen, men hittills utan några större utsläpp.

Just nu pågår alltså ett stort projekt för att bygga ut slussen i Södertälje och muddra farleden i Mälaren för att få in ännu större fartyg än idag, men enligt Tage Edvardsson kommer säkerheten att öka i och med projektet, farlederna ska bli djupare och säkerhetsmarginalerna större. Han menar också att störrre fartyg inte innebär risk för större utsläpp.

– Ett större tankfartyg har ett större antal tankar, det är ju inte en enda tank i ett tankfartyg. Varje tank är ungefär lika stor i ett mindre fartyg som går idag jämfört med de som kommer att gå när leden är färdig, säger Tage Edvardsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista