Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i en industrilokal med giftig rök som sprider sig österut mot Giraffens köpcentrum. Alla som befinner sig i området bör bege sig därifrån. Ni som bor i området uppmanas att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Kalmar.
(Publicerat idag kl 17.16)

Skolor underkända i modersmål

Publicerat måndag 3 mars 2014 kl 13.52
"Vanligt att modersmålsämnet faller mellan stolarna"
(1:31 min)
Tommy Lagergren, Skolinspektionen. Foto: Olle Kejonen / SR Sameradion

Var fjärde skola i landet brister i modersmålsundervisningen, det visar nya siffror från Skolinspektionen.
Myndigheten har gått igenom mer än tusen skolor över hela landet, och resultatet är nedslående.

Tommy Lagergren är avdelningschef på Skolinspektionen.

– Det kan handla om att eleverna faktiskt inte får den modersmålsundervisning de har rätt till. För att det saknas lärare, skolor hänvisar ibland till att resurser saknas, men vi ser också att det är en fråga om prioriteringar och bristande kompetens på vissa skolor.

I de nya siffrorna finns ingen uppdelning efter språk, men statistik från läsåret 2011-2012 visar att hälften av de barn som hade rätt till samiska inte fick någon modersmålsundervisning. En av dem var Marit Sihm Kvenangens äldsta dotter Loella.

– Jag trodde faktiskt det skulle gå ganska lätt. Speciellt de två gångerna jag hade hittat lärare ganska snabbt trodde jag att det var klart. Och så var det verkligen inte.

För trots att lärare fanns att tillgå, kom inte undervisningen igång. Och det är vanligt att modersmålsämnet faller mellan stolarna, menar Skolinspektionens Tommy Lagergren.

– Vi ser att rektorerna behöver ta ett större ansvar för organiseringen av utbildningen. Den ska inte leva sitt eget liv och man behöver ett bättre samarbete mellan lärare i andra ämnen och modersmålslärare.

Efter fyra års ansträngningar kunde undervisningen till slut börja och nu läser både Loella och hennes lillebror samiska en gång i veckan.

Familjens två yngsta barn får undervisning i samiska en gång i månaden på förskolan.

– Det funkar ändå bra att det kommer någon en gång i månaden, men önskvärt vore att de också skulle få oftare, säger Marit Sihm Kvenangen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".