VL har satsat på biogasbussar. Bussen på bilden är inte den vi provåkt. Arkivbild: Inga Korsbäck/SR.

VL tillbakavisar kritik om sega bussar

VL: Avancerad teknik kan vara lynnig
0:59 min

Nu kommenterar VL kritiken om bussar som är så sega att de blir en trafikfara. Mikael Kjellberg som är  teknisk chef på VL hävdar att det måste varit fel på just den buss som P4 Västmanland åkte med.

– Den bussen måste vid det tillfället haft ett fel så att motorn gått ner i ett säkerhetsläge. Motorn gör det för att skydda sig själv från skador, om det finns något fel på en givare eller något sådant, säger Mikael Kjellberg, teknisk chef på VL.

VL:s tekniske chef berättar att det handlar om en 15 ton tung och 15 meter lång buss med en effekt på 320 hästkrafter. 

–  Det är en standardbuss av den här typen och då måste man planera körningen utifrån den acceleration man har. Men det här lät väldigt lågt. Den måste haft ett fel på motorn, säger Mikael Kjellberg.

Men flera chaufförer har påtalat det här för er?

– Det är en avancerad teknik och den kan vara litet lynnig att hitta felen på. De kan komma och gå. Men det är viktigt med en tydligt kommunikation med verktadenn så att man kommer åt de här individerna med fel som kommer och går, som förmodligen den här bussen hade, säger Mikael Kjellberg, teknisk chef på VL.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".