Anna Ryding, ombudsman Transportarbetarförbundet Norra Mälardalen, avd 19 i Västerås.
1 av 2
Anna Ryding, ombudsman på Transportarbetarförbundet Norra Mälardalen, avd 19 i Västerås. Foto: Liselotte Karlsson/Sveriges Radio.
Lastbilsprotest
2 av 2
Lastbilsprotest. Foto: Dan Segerson/Sveriges Radio.

Lastbilschaufförer stannar i protest

Facket: "Vi förstår chaufförernas protest"
4:48 min

Fredrik Jonasson på Kanikbo Frakt & Schakt AB är en av de chaufförer som ställde sin lastbil vid vägkanten i går när protestaktionen började. Transport har förståelse för initiativet.

Det är inte Transportarbetarförbundet som har startat "Här stannar Sverige!", som protesten kallas, utan chaufförerna själva. Över 20 300 personer stöttar aktionen på Facebook på tisdagen.   

– Vi förstår den frustration som finns hos både åkerier och chaufförer gällande den osunda konkurrenssituationen och det bristande beställaransvaret. 

– Flertalet svenska åkerier rullar under kollektivavtal med löner som går att leva på. Den osunda konkurrens som man möter handlar om att människor under fruktansvärda förhållanden framför fordon i Sverige, säger Anna Ryding, ombudsman på Transportarbetarförbundet i Västerås.  

Bakgrunden till protesten är ett svenskt rättsfall med en makedonsk lastbilschaufför som greps av polis med falska papper: körkort, pass och id-handlingar, men ändå frikändes av Sundsvalls tingsrätt i november. Frikännandet av chauffören, som menade att han handlat i god tro och trott att han fått papperen på ett riktigt sätt, har spätt på missnöjet i en bransch som länge lidit av konkurrensen från låglönechaufförer från främst Östeuropa.

– Det är en bransch i stor kris, men jag tror att den går att rädda, med rätt lagstiftning och beställaransvar, säger Anna Ryding, som vittnar om att många utländska chaufförer inte törs prata ens med henne om sina villkor.

Under protestmånaden fram till jul kommer de lastbilschaufförer som deltar att stanna sina fordon vid vägkanten under minst en kvart två gånger per dygn, klockan 12 och 24.

– Jag vill framförallt att det ska vara lika villkor för oss som kör. Följderna (av att det inte är det) är att det bara är vi svenska chaufförer som måste följa kör- och vilotidsförordningen, säger protesterande lastbilschauffören Fredrik Jonasson.  

– De utländska chaufförerna kan ju slänga ut sina böteslappar genom fönstret och bara fortsätta köra, säger han.

Liselotte Karlsson
P4vastmanland.@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".