Lennies godsaker passar till adventsfikastunden.
1 av 2
Lennies godsaker passar till adventsfikastunden. Foto: Ulf Thonman/Sverigesradio
Elin Borg kostrådgivare mindful eating Foto: Pressbild
2 av 2
Kostrådgivaren Elin Borg håller kurser i mindful eating och har skrivit om ämnet. Foto: Pressbild

Mindful eating: Träna dig att inte äta i onödan

Strunta i dieterna, lyssna istället på din kropp - det menar kostrådgivaren Elin Borg. Mindful eating kan vara ett sätt att undvika småätandet och pepparkakorna inför julhelgen.

– Många personer som har gått mycket på dieter har inte längre förmågan att känna hunger och mättnad, så då handlar det om att träna tillbaka den känslan, säger kostrådgivaren Elin Borg.

I stället för att ge sig på ännu en diet inför eller efter julhelgerna föreslår Elin Borg mindful eating.

– Dieter är ett stort problem, för när vi går på diet utgår vi från en bestämd ram som någon annan satt upp för hur vi ska äta, istället för att lyssna på kroppen. Mindful eating handlar snarare om att lyssna på din egen kropp, hur ofta du behöver äta och vad du behöver äta, säger kostrådgivare Elin Borg.

För att lära sig äta mer medvetet, enligt mindful eating, handlar det först och främst om att lära sig förstå varför vi äter och att det finns många anledningar:

1. Vi är hungriga

– Här kan man jobba på att känna igen sin egen hunger, det behöver inte bara vara magknip, utan det kan också vara att man känner sig trött i huvudet eller blir extra energisk, säger Elin Borg.

2. Vi äter av vana

– Många äter frukost av vana, fastän vi inte är hungriga, eller popcorn varje gång vi går på bio.

3. Det sociala ätandet

– Många kanske träffar en kompis och alltid fikar, men egentligen inte mår så bra av det, då kan man ta en promenad istället.

4. Kompensatoriskt ätande

– Vi äter för att vi är uttråkade. Vi är så vana vid att vara stimulerade hela tiden att vi kanske både ser på tv, äter och kollar i mobilen. Andra anledningar till kompensatoriskt ätande är att man äter för att komma bort från negativa känslor som oro och nedstämdhet. Eller att man vill förhöja känslor "nu är jag glad, nu ska vi äta, nu ska vi fira", säger Elin Borg.

Men meningen är inte att att vi ska sluta äta, utan att vi helt enkelt ska lära oss lokalisera dessa olika anledningar till varför vi äter för att i slutändan kunna rensa bort det onödiga. Till exempel de där pepparkakorna som står i var och vartannat kafferum nu i juletider.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".