Foto: Henrik Montgomery/TT.

Därför förbättras inte säkerheten efter tågolyckan

Trafikverket: Allt kostar ju pengar
1:37 min

Det skulle ge för liten effekt att göra säkerheten bättre vid järnvägsövergången mellan Ängelsberg och Virsbo där två personer omkom i september. Det menar Trafikverket.

Korsningen där männens bil blev påkörd av tåget saknar både bommar och ljussignaler, vilket Trafikverket inte kommer att åtgärda.

– Det här är en sådan korsning som inte är högst prioriterad. Allt kostar ju pengar och måste vi lägga de pengarna där det får störst effekt, och det är inte på den här typen av korsningar, säger Lotten Herrman, ställföreträdande regionchef på Trafikverket öst.

De flesta dödsolyckorna på järnvägen sker när folk genar över spår på stationsområden eller av någon annan anledning är vid spåren. Att bilar blir påkörda av tåg vid sådana här plankorsningar är inte lika vanligt och därför ska Trafikverket heller inte lägga krutet där, menar Lotten Herrman.

I Västmanland finns 172 plankorsningar. En del har halvbommar, en del helbommar och vissa är som den här mellan Virsbo och Ängelsberg som saknar skydd.

Prioriteringen innebär att många plankorsningar som idag är utan bommar kommer att fortsätta vara det.

– Ja, i stor omfattning.

Hur bra är det egentligen, med tanke på att det ändå sker olyckor?

– Det är klart att det inte är bra. Men samtidigt måste vi ju jobba med det som får störst effekt, säger Lotten Herrman.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".