Struligt att få rätt personnummer på mobilabonnemanget

1:57 min

Malena Niklasson bytte kön för ett och ett halvt år sedan och fick då ett nytt personnummer. Men att få sitt mobilabonnemang skrivet på det nya personnumret visade sig vara svårare än hon trodde.

Mellan tio och femton gånger har Malena Niklasson hört av sig till Telia för att få sitt mobilabonnemang skrivet på sitt nya personnummer.

– Jag har skickat personbevis, det står klart och tydligt. Nu måste jag åka till Västerås för att gå in i en Teliabutik, säger Malena Niklasson, som bor en timmes resväg från närmaste butik.

Senast Malena hörde av Telia ville de att hon skulle komma in för att legitimera sig, på grund av att hennes tidigare personnummer är skyddat. Eftersom ett könsbyte kan vara en känslig uppgift får alla som gör bytet en sekretessförfrågan från skatteverket. Men Malena tog bort personskyddet från sitt gamla personnummer för över ett år sedan.

– Det blev skyddat precis när jag bytte från det ena till det andra. Men jag tog bort den skyddade delen direkt för den hade i princip ingen funktion, säger Malena Niklasson.

Malenas Niklassons telefon fungerar som den ska, och räkningarna kommer fram, men hon oroas för hur det blir om något händer med telefonen.

– Vad skulle hända om telefonen blev stulen till exempel? Kan jag få en ny telefon då på försäkringen? Jag kan inte säga till försäkringsbolaget: "Jag har tappat min telefon" för då säger de att jag inte har något abonnemang, säger hon.

Det finns tydliga rutiner hos Telia för hur man ska gå tillväga när någon byter personnummer.

– Om en kund kontaktar oss och har bytt personnummer då utgår vi ifrån den rutin av ett ägarbyte av abonnemanget i och med att det är ett nytt personnummer, säger Roija Rafii, pressinformatör på Telia.

I Malenas fall är det tidigare skyddade personnumret som ställer till det.

– I samband med att vi ska göra några förändringar när det är skyddad identitet så är våra säkerhetsföreskrifter förhöjda, säger Roija Rafii.

Men den skyddade identiteten tog hon bort för ett år sedan:

– Jag kan inte svara på vad som har hänt där. Vi har kontrollerat mot de uppgifter vi har fått ifrån Skatteverket och vi har inte fått någon ny uppdatering i våra system, säger Roija Rafii.