Hjälp på väg till barn med språkstörning

3:38 min

Efter starka påtryckningar från föräldrar har Västerås stad påbörjat insatser för att öka kunskapen om språkstörning ute i skolorna.

För första gången har Västerås kommun gjort en kartläggning över barn i skolåldern med språkstörning och undersökt vilket stöd de får. Resultatet ska presenteras inom kort.

Kommunen har också beviljats ett statsbidrag på sammanlagt 2 miljoner kronor för att fortbilda pedagoger i språkstörning.

– Vi har haft fem föreläsningar dit alla pedagoger i kommun fått möjlighet att delta och intresset har varit stort, säger Kari Smedberg som är lärare på Språkspåret.

Så det finns en kunskapsbrist om språkstörning?

– Ja, det gör det. Men det finns också en vilja att lösa saker för de här barnen.

Vad ska ni göra mer för pengarna?

– Vi kommer utbilda rektorer så de kan fatta rätt beslut. Vi har fått pengar till att anställa en logoped till och vi som har specialkompetens om språkstörning kommer att ha workshops på skolorna. 

För ett par veckor sedan kunde ni i P4 Västmanland höra om föräldrar som gick på knäna för att kunskapen om språkstörning i skolorna är så dålig att deras barn for illa. Responsen på inslagen var stor och vi fick in fler berättelser från föräldrar som kampats mot empatilösa rektorer och oförstående lärare. 

En språkstörning innebär att personen kan ha problem med uttal, med långa krångliga ord och ta instruktioner om talet går för snabbt.  I flera fall har barnet bedömts ha ett svagare intellektuellt och en plats i särskolan har felaktigt erbjudits.

Språkspåret i Västerås tar hand om barn med grav språkstörning från förskoleålder till årskurs fem. Viljan och målet är att utöka verksamheten upp till årskurs 9. Pedagogisk utbildad personal med specialkompetens inom språkstörningsområdet jobbar tillsammans med en logoped. Men hit kommer bara en liten del av alla som behöver hjälp.

– Det som behövs är ju att kunskapen kommer ut till all verksamhet och då kan man göra väldigt mycket för de här barnen. Målet är ju att de ska vara kvar på sin hemskola och vara nära där de bor. Vi har specialpedagoger som åker ut till barn i andra skolor men visst skulle det behövas ännu mera resurser, säger Kari Smedberg som är lärare på Språkspåret.

Ring eller maila oss!

Har du också något som du vill att vi ska uppmärksamma i radion?
Hör av dig till vår publikredaktör Jenny Rask
021-495 25 58
jenny.rask@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.