Fick vänta i två minuter innan svar på 112

1:40 min

En knivbeväpnad knarkare hade just snattat kött på Willys i Lindesberg och västeråsaren Uffe Jäder ringde nödnumret medan minuterna gick.

Uffe Jäder är upprörd över att det tog så långt tid som två minuter innan någon svarade på SOS Alarm, och ytterligare två minuter innan samtalet besvarades hos polisen.

SOS Alarms mål är att svara på åtta sekunder. 

– Om de har ett mål på åtta sekunder är de väldigt snett ute, kan jag tycka, säger Uffe Jäder.

När polisen väl svarade  gick allt snabbt och snattaren kunde gripas.

Men hade samtalet kommit fram tidigare så hade kanske både gärningsmannen och hans kumpan kunnat gripas, tror Uffe Jäder.

Som det blev nu kom en av männen undan.

 – Det får inte vara så här. Om det börjar brinna hemma hos mig, hur kan jag vara säker på att jag får tag på brandkåren innan kåken brinner ner? 

SOS Alarms presstalesman Anders Klarström säger att de tar långa svarstider på stort allvar, men att det inte är aktuellt med någon egen utredning av orsaken till att samtalet tog så lång tid att besvara.

Varför inte?

– Vi vill gärna ha uppgifterna av dig för att se om det inträffade något speciellt just vid det här klockslaget, men att man får vänta några minuter det förekommer dessvärre och det jobbar vi hårt med att undvika. Men vi tittar på detta.

Ert mål är åtta sekunder. Det borde väl ligga i ert eget intresse att det här inte händer igen? 

– Målet är åtta sekunder och för närvarande är medelsvarstiden kring tio sekunder, vilket ju är lite över det mål som staten vill att vi ska uppfylla, och vi jobbar hårt med det. 

Var går gränsen för när ni själva utreder orsaken till långa svarstider?

– Det beror också på vad händelsen handlar om, men vi kommer titta på den här händelsen precis så som du säger.

Varför beror det på vad det handlar om, det vet ju inte den som inte svarar?

–  Det är ju riktigt, det kan man inte veta. I det här fallet var det ju ett legitimt ärende att ringa nödnumret 112, men det förekommer ju många, många samtal till 112 där man inte borde ringt alls. 

Ska jag tolka det som att ni inte utreder de situationerna?

– Alltså, vi tittar ju på långa svarstider, och det tar vi på största allvar, men det finns ju händelser där det visar sig att man borde ringt nåt helt annat nummer, och i de fallen så tittar vi inte på svarstiden, säger Anders Klarström.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista