Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i en industrilokal. Giftig rök sprider sig österut mot Giraffens köpcentrum. Alla som befinner sig i området bör bege sig därifrån. Boende i området uppmanas att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Kalmar.
(Publicerat idag kl 17.16)

Strul med VL:s webbportal snart lösta

Publicerat lördag 19 september 2015 kl 07.57
"Tyvärr blev det lite tekniska problem"
(1:30 min)
VL:s förvaltningschef Maria Linder. Foto: Marcus Carlsson/SR
1 av 2
VL:s förvaltningschef Maria Linder. Foto: Marcus Carlsson/SR
buss
2 av 2
Biljettsystemet byts ut på alla bussar i augusti. Foto: Alexandra Sannemalm/Sveriges Radio.

VL har sedan första augusti ett nytt biljettsystem och nya resekort. En av förändringarna är att man ska kunna ladda sitt busskort på nätet, men det fungerar ännu inte trots att snart två månader har gått. Men enligt VL är det på gång.

– Om sluttesterna som vi håller på med går bra så ska det vara igång i nästa vecka, säger Maria Linder som är förvaltningschef på VL.

Det nya biljettsystemet ska, enligt VL, underlätta för förarna och resenärerna - men också för företaget.

Men att det fortfarande inte går att använda webbportalen "Mina sidor" och där ladda sitt kort har gjort att en del kunder hört av sig:

– Ja, man börjar ju nu att fråga, så klart. Och vi har fler än 3 000 personer som har förregistrerat sig via vår hemsida och som är sugna på att få komma igång med det här.

Enligt Maria Linder har arbetet med övergången till det nya systemet tagit längre tid än vad de först trodde:

– Vi har haft problem med leveransen, och den tekniska integrationen har tagit längre tid än vad vi trodde - så vi har helt enkelt inte hunnit få igång "Mina sidor" ännu.

"Mina sidor" är en webbportal där den som vill kan gå in och registrera sitt kort, hantera det, fylla på och spärra om man skulle tappa bort det.

När ni sjösatte det här första augusti, kände ni inte till de här problemen då?

– Enligt tidsplanen skulle vi ha haft klart det här redan i början av augusti, men tyvärr så blev det lite tekniska problem och vi kände också att vi innan vi släpper på en viktig kundfördel så vill vi att den ska fungera riktigt bra. Att det inte blir några problem sedan när resenärerna verkligen börjar använda systemet, säger förvaltningschef Maria Linder på VL.

Drygt 40 000 kort har hittills bytts ut till det nya.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".