Åke Allmyr, Västerås. Foto: Kennet Lindquist/Sveriges Radio.
Åke Allmyr, Västerå, är missnöjd med försäljaren han råkade på vid ett shoppingcenter. Foto: Kennet Lindquist/Sveriges Radio.

Mobilkunder ofta missnöjda

"Inte vad som vad sagt direkt"
1:36 min

Ett av de vanligaste klagomålen hos konsumentrådgivarna gäller telefonabonnemang, exempelvis att man får faktura på tjänster som man inte har beställt.

Har du varit med om något liknande eller har du andra frågor kring mobilabonnemang? Skriv gärna i kommentarsfältet nedan! Kanske får du svar när konsumentrådgivare Cecilia Collin gästar Förmiddag i P4 Västmanland klockan 10.

En som råkat ut för det är Åke Allmyr i Västerås.

– Det kom hem en digital kontraktkopia... det var väl inte vad det var sagt, direkt, säger Åke Allmyr, som fick en faktura med sådant som han inte ville ha.

– Försäkring och en annan grej... det skulle bli 100 kr dyrare bara på grundkostnaden, säger han.

Han hade råkat på en försäljare i Erikslunds shoppingcenter i Västerås. Han skrev på en digital signatur, men missade att läsa igenom avtalet noga först.

Han är missnöjd med försäljaren.

– Hade jag gjort så här i mitt jobb hade jag fått gå på dagen, säger Åke Allmyr till P4 Västmanland.

När Åke klagade lovade mobilföretaget Tre att plocka bort fakturaavgiften och försäkringen som han inte ville ha.

På Tre tycker man det är illa om kunderna känner sig lurade.

– Det är otroligt viktigt att säljarna följer reglerna som Telekområdgivarna tagit fram, som i korthet går ut på att visa full transparens vid försäljningstillfället, säger Tres informationschef Kamran Alemdar.

En förklaring till att det är många klagomål i just telekombranschen är att det ofta är snåriga avtal med bindningstider, olika potter och telefoner av olika slag som ingår i avtalen.

Det är lättare att förstå innebörden i ett köp av, säg, glass.

Om en kund upplever att kontraktet säger något annat än vad man pratat om försöker Tre ofta gå kunden till mötes.

– Allt är från fall till fall. Vi är jättelyhörda för våra kunder. Vår största prioritet är att ha nöjda kunder som vill stanna kvar hos oss, säger Kamran Aremdal till P4 Västmanland.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".