Väg 252 mellan Hallstahammar och Surahammar.
1 av 3
Väg 252 mellan Hallstahammar och Surahammar. Foto: Samuel Sillén/Sveriges Radio
Anita Quist har i sitt yrke kört väg 252 många gånger.
2 av 3
Anita Quist har i sitt yrke kört väg 252 många gånger. Foto: Samuel Sillén/Sveriges Radio
Trafikolyckor 2015.
3 av 3
Trafikolyckor 2015. Karta: CartoDB.

Tre dödsolyckor på samma vägsträcka under 2015

"Man bör inte åka fort på en sådan väg"
1:12 min

Förra året inträffade 13 dödsolyckor i trafiken i Västmanland. Tre av dessa var på väg 252 mellan Hallstahammar och Surahammar visar siffror från Transportstyrelsen.

På den klickbara kartan ser du alla olyckor i Sverige under 2015.

Anita Quist som jobbat som busschaufför i många år är inte förvånad att höra att det skett tre olyckor med dödlig utgång där:

– Nej och det har ju varit dödsolyckor där tidigare också. Kort och gott är det en krokig, hal väg där trafiken går ganska fort. Allra helst på morgonen och eftermiddagen när man åker hem och till jobbet har folk lite väl bråttom, säger Anita Quist.

Väg 252 mellan Hallstahammar och Surahammar är smal och krokig på sina håll och därför beslutade Trafikverket att bygga om delar av vägen.

I somras drog bygget igång och hösten 2017 beräknas den nya åtta kilometer långa mötesfria vägen vara klar. Den nya vägen kommer att ha ett mitträcke och en hastighetsbegränsning på 100 kilometer i timmen.

Leif Nederlund som är trafikpolischef i Västmanland blir förvånad när han hör att det inträffade tre dödsolyckor på sträckan förra året. Men han har själv erfarenhet av olyckor på väg 252:

– Jag personligen har varit på en olycka där för några år sedan. Det var en ung förare som i mycket hög hastighet tappade kontrollen vid de där kurvorna och körde in i ett träd och omkom omedelbart. 

– Vägen är ju kurvig och smal, man borde inte åka fort på en sådan väg. Det är klart att om du kör för fort på en sådan väg så är risken stor att du råkar ut för en olycka, säger Leif Nederlund.

Trafikolyckor 2015

Informationen i kartan kommer från Strada, Transportstyrelsens informationssystem om vägtrafikolyckor med personskador (baserat på polis- och sjukvårdsdata).

Indelningen i svårighetsgrad bygger på en sammanvägning av polisens och sjukvårdens uppgifter. 

I Transportstyrelsens siffror ingår förutom rena vägtrafikolyckor även halkolyckor, självmord och fordonsolyckor i terrängen.

Totalt 42 220 trafikolyckor rapporterades 2015. 2 772 olyckor saknar positionering och visas därför inte på kartan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".