En draglina har krokats fast i bärgningsbilens krok. Foto: Camilla Olsson/SR.
En draglina har krokats fast i bärgningsbilens krok. Foto: Foto: Camilla Olsson/Sveriges Radio.

Fler vägar kan få förbud mot skyddslös bärgning

"Jag tror absolut att det blir förbud"
1:58 min

På vissa större vägar i landet har Arbetsmiljöverket infört förbud mot att genomföra bärgningsarbete utan särskilda skyddsfordon med krockskydd. Det kan bli aktuellt även i Västmanland framöver.

Arbetsmiljöverket genomför nu en nationell tillsyn av säkerheten vid servicearbete på vägen, till exempel bärgning. På vissa hårdtrafikerade vägsträckor i Stockholmsområdet, men också bland annat i Sörmland, har man infört ett förbud mot att utföra bärgning utan särskilda skyddsfordon – så kallade TMA-fordon.

Men att införa förbud som åtgärd är lite av ett undantag för Arbetsmiljöverket. Det säger Pernilla Niia, regionchef för Arbetsmiljöverket Väst, och den som är ansvarig för tillsynen på det här området.

– Det vanligaste är att det är arbetsgivaren som ska ta ställning till vilket skydd som behövs. Det är den linje som vi på Arbetsmiljöverket har i största allmänhet när det gäller lagstiftningen, säger hon.

I Västmanland har verket
gått ut med en uppmaning till exempelvis bärgningsföretag, att själva riskbedöma sitt arbete på olika vägar.

Ramströms bilbärgning är ett av de företag som fått den här uppmaningen. Resultatet ska de nu redovisa för verket på måndag.

– Det är väl jättebra att de lyfter frågan. Och särskilt som de gjort i det här länet och frågar oss som jobbar på vägarna. Vad tycker man? Så att man inte går ut och ställer krav på TMA-bilar på alla vägar, för det behövs inte överallt, menar Johan Ramström, en av delägarna.

Han kan se både
för- och nackdelar med förbud.

– Förbudet är kanske inte behövligt på natten där det inte är någon trafik på mindre vägar. Däremot i rusningstrafik, då förstår jag det helt och hållet. Så det bästa vore ju om arbetsgivaren fick ta beslut när det behövs och inte behövs, tycker han.

En nackdel som han ser är att kunderna kan få vänta längre på hjälp om det blir krav på att skyddsfordon måste vara med, oavsett om det är påkallat av säkerhetsskäl eller inte.

– En barnfamilj kanske får vänta tjugo minuter längre för att den här skyddsbilen måste komma innan bärgaren får ge sig ut på vägen, förklarar han.

Den nationella tillsynen
innebär att Arbetsmiljöverket också kommer att göra inspektioner ute på företagen. När det ska ske just i Västmanland är inte klart.

– Men det kommer att ske under året, säger Pernilla Niia.

Om det kan bli aktuellt med förbud mot skyddslös bärgning även på vägar här i länet går inte att säga i nuläget.

– Det får ju i så fall våra inspektioner visa, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".