Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Satsning på turism kring Mälaren

Publicerat fredag 11 mars 2016 kl 05.16
Gårdsbutik i Hyssna. Foto: Sofia Kristiansen/SR
Företagen ska exempelvis ha gårdsbutik ellr boende på landet. Foto: Sofia Kristiansen/Sveriges Radio.

Nu ska fler besökare och turister lockas ut på landsbygden i Mälardalen genom ett projekt som riktar sig till småföretagare.

Det handlar om en utbildningssatsning som Länsstyrelsen i Västmanland drar igång tillsammans med fyra andra länsstyrelser runt Mälaren och Hjälmaren.

Projektet heter "Smakrik och blomstrande besöksnäring" och riktar sig framför allt till småföretagare inom mat- och upplevelseområdet.

Företagen ska ha boende, café, restaurang, gårdsbutik, visningsträdgård eller liknande verksamheter på landet.

Projektet är treårigt och har till syfte att stärka företagens lönsamhet och konkurrenskraft genom kompetensutveckling.

Målet är att de exempelvis ska kunna erbjuda bättre matupplevelser och trevligare utemiljöer.

Förutom Västmanlands län ingår Uppsala, Örebro, Sörmlands och Stockholms län i satsningen.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".