Roger Haddad (L). Foto: Eva Kleppe/Sveriges Radio.
Roger Haddad (L). Foto: Eva Kleppe/Sveriges Radio.

Skolpersonal viktig när unga radikaliseras

3:15 min

Skolpersonal upplever att de inte har kunskapen för att bemöta personer som visar sympatier med extrema grupper som IS. Det menar riksdagsledamot Roger Haddad (L) som nu tar hjälp av Frankrike.

– Motargument är det mest effektiva för att få de här ungdomarna på andra tankar, säger Roger Haddad (L) från Västerås.

Han jobbar just nu med att samla in information och arbetssätt från länder och kommuner som har ett utvecklat arbete för att förebygga att ungdomar i Sverige rekryteras av terrororganisationer som IS. 

I förra veckan bjöd Roger Haddad in Frankrikes nationella samordnare mot extremism, migrationsminister Alice Bah Kuhnke (MP) och Örebro kommun till ett seminarium i riksdagen där de ställde sig frågan: "Hur förebygger vi att personer i Sverige ansluter sig till terrororganisationer?"

Lokala insatser mot våldsbejakande extremism lyftes fram som viktigt under det här seminariet. Men de konstaterade också att många skolpedagoger, idrottsledare och andra som kommer i kontakt med ungdomar upplever att de inte har kunskapen för att bemöta argument från personer som visar tecken på radikalisering.

Och enligt Roger Haddad har vi en del att lära av Frankrike när det gäller detta.

– De har jobbat med det här under lång tid och har en systematik. De är väldigt tuffa på sina franska värderingar.

– Det låter kanske flummigt men det är jätteviktigt att staten och alla representanter på alla nivåer står upp för våra värderingar. Alla klarar inte att ta den debatten. Inte ens på skolnivå så upplever läraren att de har tillräckligt stöd och kunskap för att argumentera emot, säger Roger Haddad (L). 


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista