Ann-Marie Blomqvist Kangro, chef för patientnämndens kansli, och Carina Bolander Blomberg, chef för centrala patientsäkerhetsteamet, Region Västmanland.
Ann-Marie Blomqvist Kangro och Carina Bolander Blomberg. Foto: Anna Mi Skoog /Sveriges Radio

Patienter ska klaga direkt till vården

1:53 min

Klagomål från patienter ska från och med årsskiftet främst bemötas och besvaras av vårdgivarna själva. Patienterna kan också ta hjälp av patientnämnden för att få svar från vården.

– Den största skillnaden är ju att det blir tydligare. I första hand ska patienten vända sig till vården med sina klagomål och i andra hand till patientnämnden, säger Ann-Marie Blomqvist Kangro, chef för patientnämndens kansli i Västmanland. 

Patienter har tidigare kunnat vända sig med klagomål till IVO, inspektionen för vård och omsorg. Men i fortsättningen ska IVO bara utreda de allvarligaste fallen.

Patientnämnderna har utlovats ett ekonomiskt tillskott från staten för det utökade uppdraget från årsskiftet. 

Huruvida vården också får något extra tillskott är inte klart. Men vårdgivarna hanterar många klagomål redan i dag, till exempel de som kommer från IVO, som alltså blir betydligt färre framöver. Därmed är det inte säkert att deras hantering blir mer resurskrävande.  

Klaga muntligt hos patientnämnden

Den som tycker det är svårt eller jobbigt att skriva ner sina klagomål kan kontakta patientnämnden och få framföra sina klagomål på vården muntligt. Då hjälper patientnämnden till att registrera synpunkerna så att de ändå kommer fram till vården.

Källa: Patientnämnden

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".