Arbetsförmedlingen i Västerås. Foto: Mattias Rensmo/SR.
Arbetsförmedlingen i Västerås. Foto: Mattias Rensmo/Sveriges Radio.

Arbetsförmedlingen flyttar ut fler tjänster på nätet

1:44 min

Fler tjänster hos Arbetsförmedlingen ska framöver kunna utföras via nätet eller per telefon. Kauko Leppälä, chef på Arbetsförmedlingen i Västerås, säger att man hittills varit lite gammalmodig.

– Jämför oss till exempel med Försäkringskassan eller Skatteverket där den absolut största delen av ärendehanteringen, den gör ju kunden hemma, säger Kauko Leppälä.

– Vi har varit på det sättet att nästan oavsett vad man haft för ärende till Arbetsförmedlingen har man varit tvungen att besöka det lokala kontoret, säger Kauko Leppälä till P4 Västmanland..

Från och med den 1 januari 2019 måste man boka tid om man trots allt vill träffa en arbetsförmedlare i något ärende där Arbetsförmedlingen ska fatta beslut.

Framöver kommer kundmottagningen på det lokala kontoret inte att kunna utföra allt det som man gör idag.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista