Nya bilmodeller försvårar räddningsinsatser

Krocksäkrare bilar med kraftig konstruktion kan ställa till problem för räddningstjänsten att få loss drabbade efter en olycka. Verktygen, hydraulsaxar som klipper upp bilen, rår inte på alla bilarnas balkar helt enkelt.

Därför ska Sala-Heby räddningstjänst skaffa kraftigare verktyg, berättar brandmästare Ove Jansson.

- På vissa nyare bilar, så kallade stadsjeepar, har verktygen fått jobba till maxgränsen, säger brandmästare Ove Jansson.

Nu har räddningstjänsten fått i gång en dialog med biltillverkarna SAAB och Volvo, och kunnat prova sina verktyg på nya modeller. En ny modell av S80 och en XC90 satte P för saxarna på salaortens räddningsfordon. Därför har räddningstjänsten för Sala och Heby beställt kraftigare hydraulsaxar. Klippmomentet ökar i och med de nya verktygen från 29,6 ton till 30,6 ton.

Också andra av räddningstjänstens avdelningar i länet har märkt av problemet, att kraftigare bilkonstruktioner ibland försvårar räddningsinsatserna.

Brandmästare Ove Jansson lyfter fram olycksdrabbade vägar i området som riksvägarna 70, 67 och 72 där större fordon relativt ofta är inblandade i krockar.

Det som enligt Ove Jansson länge varit en monolog från räddningstjänsten mot bilindustrin börjar nu likna en dialog, åtminstone med de två sverigeanknutna bilmärkena, för att inte krocksäkerheten ska gå ut över snabbheten vid en räddningsinsats.

Men det är också ganska svårt att förena krocksäkerhet med att snabbt kunna montera isär bilen vid en olycka.

- Bilarna ser bara ut att bli kraftigare och kraftigare nu. Där finns det nog ett problem framöver tror jag, avslutar Ove Jansson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".