Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Järnvägssträckor i länet kan försvinna

Banverket saknar en miljad kronor till underhåll av järnvärnvägsnätet. Därför har man upprättat en lista över 55 bansträckor som har så liten trafik att man helt kan komma att dra in underhållet och på sikt lägga ner trafiken.

En sträcka i Västmanland är den idag föreningsägda järnvägen mellan Kärrgruvan och Ängelsberg, men helt överraskande anses dessutom Bergslagspendeln vara en lågtrafikbana.

Det är Banverket som svarar för underhållet på sträckan mellan Ludvika och Västerås, men det är lokaltrafiken i Västmanland, Örebro och Sörmland som sköter trafiken på Bergslagspendeln. Och lokaltrafiken delar inte banverkets bedömning att pendeln har låg trafik.

Trafikplaneraren vid Lokaltrafiken, Eje Larsson, pekar på det faktum att det idag går 24 personförande tåg på sträcken Fagersta-Västerås och att trafiken nästa år utökas till 40, varav sex blir så kallade insatståg mellan Surahammar och Västerås.

Dessutom är Bergslagspendeln en så kallad omledningsbana för godstrafiken vilket gör att det går många godståg nattetid på banan.

- Det skulle vara kapitalförstöring att lägga ner trafiken eftersom banan är upprustad och nästa år ska få ny kontaktledning som ger möjligheter till högre hastighet på sträckan, säger Eje Larsson.

Klart är att den som skapat den här listan inte känner till verkligheten, konstaterar han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".