SOS alarm och räddningstjänsterna lär sig prata samma språk

Vid olyckor är det viktigt att informationen som går ut till länets räddningstjänster är tydlig. Och SOS Alarmcentralen i Västerås arbetar nu för fullt med att ta fram nya effektivare metoder att arbeta på. Bland annat ska Räddningstjänsten och centralen bli bättre på att kommunicera med varandra.

Karin Thunberg, platschef på SOS Alarm i Västerås, säger till P4 Västmanland att det här bland annat kommer att göra det lättare för SOS Alarm att söka rätt person hos Räddnings-tjänsten vid olyckstillbud. Och hon fortsätter med att säga att ibland när larmet går och SOS Alarm ringer och söker räddningsledaren, visar det sig att de blir kopplade till insatsledaren. Att man inte riktigt har pratat samma språk är något som, enligt Karin Thunberg, inte har märkts utåt.  

Enkelt uttryckt skulle man kunna säga att SOS Alarm och räddningstjänsterna ute i länet ska bli bättre på att prata samma språk med varandra. Vid olyckor är det viktigt att informationen är tydlig och att det inte råder några tveksamheter om vad det är som gäller.  

När allt fler vägar får mitträcken så blir det också vanligare att man larmar Räddningstjänsten från två olika håll. Arbetet med att utveckla SOS Alarmcentralerna har pågått i ett års tid och landets 18 centraler kan i dag hjälpa varandra i högre utsträckning än tidigare. Vid en stor olycka i t ex Västerås, kan Östersund gå in och ta över alla larmsamtal i Västmanland, så att SOS Alarm i Västerås kan ägna all sin uppmärksamhet åt att arbeta med olyckan i Västerås.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".