Blir reklamen allt mer påträngande? Foto: Jason DeCrow/SCANPIX

Reklam - går det att värja sig?

Lennart: "Det är fyra timmars plåga man får stå ut med, 1-2 dagar i veckan"
2:39 min

KONSUMTION. Den riktade reklamen smyger sig allt längre ner i åldrarna och bluffannonserna på nätet ökar. Lennart stör sig på reklam som man inte kan undvika. 

Vad har du för tankar om reklam?

Företag som riktar sig till barn blir allt skickligare på att forma sina budskap och sina produkter så att de blir en del av barnens liv, en del av definitionen att vara barn. Det hävdas i en ny doktorsavhandling av Johanna Sjöberg, rapporterar P1 Morgon.

- Barn blir konsumenter redan innan de föds, säger Johanna Sjöberg.

Det finns regler för hur reklam får göras. Etiken, som bestäms av DM-nämnden, efterföljs dock inte alltid. Reklam riktat till barn överskrider ofta de etiska gränserna utan att något görs åt saken, påpekar Johanna Sjöberg.

Dessutom har bluffannonserna på Internet har ökat kraftigt den senaste tiden. Konsumentverket har nu krävt att det sociala nätverket Facebook ska rensa bort vilseledande annonser från sina sidor, skriver Ekot. 

I Ring P1 tyckte Lennart att reklamen på nätet inte är något större problem, för den kan han välja bort. Det är snarare glassbilen man borde få slippa. 

- Vi drabbas ungefär fyra timmar om dagen, 1-2 dagar i veckan, av glassbilens utrop. Många vill inte konsumera den här reklamen, och då ska man kunna skydda sig mot det. Det är det jag tycker är frihet, sa han. 

Vilket förhållande har du till reklam? 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".