Sponsrad brottsbekämpning kritiseras

I Uppsala har polisen inlett ett samarbete med olika företag, kommuner och myndigheter för att minska brottsligheten. 15 olika aktörer sponsrar projektet med 30.000 kronor vardera, bland dem företag som McDonalds och Swedbank. Förre justitieministern Thomas Bodström kritiserar det han kallar kommersialisering av brottsbekämpningen.

Magnus Lindgren är brottsofferforskare vid uppsalapolisen:
- Alla de goda krafterna finns, både för att stödja brottsoffer och förebygga brott. Nu ska vi få ihop det, genom att ta en enad linje och viktigt är att klara ut det här med rollfördelningen. Vem gör vad? Vad ska polisen göra? Vad ska kommunen göra? Hur kan vi samarbeta med ideella organisationer. 

Idag presenterade det nya samarbetet som går under namnet Tryggare Uppsala län. Det är polismyndigheten i länet som tillsammans med andra myndigheter, organisationer och näringsliv gått ihop och sponsrar det treåriga projektet med 30.000 kroner vardera per år.

Magnus Lindgren, brottsforskare, vill se ett tydligare samarbete mellan parterna.  Först ska man rikta insatserna mot fyra olika typer av brott: Gatuvåld, kvinnofridsbrott, butiksrån och bilrelaterade brott.
- Det handlar om att alla ska känna till vad som finns att tillgå om man blir utsatt för brott. Där tror vi att webbsidan som vi presenterar idag också får en viktig funktion.

På webbsidan kommer varje deltagare att synas med sina logotyper och det upprör förre justitieminister Thomas Bodström(s) som anser att företagen får chansen att tjäna pengar på brottsoffren.

Per-Henrik Johansson
perhenrik.johansson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista