Marknadsföring kring fruktjuice utreds

Läkemedelsverket skall utreda om fruktjuicen Xango som lanserades i Sverige i höstas säljs med olagliga löften. Från olika försäljare sägs att juicen botar allt från dålig mage till cancer. (P1 Kaliber)

Joe Morton är en av ägarna och grundarna av amerikanska Xango. Deras hälsojuice säljs inte i butik utan via nätverk, på möten och mellan bekanta. I företagets reklamfilm berättar han hur han upptäckte att mangostanfrukten skulle vara bra att göra juice av.

Finns inga bevis för juicens effekter

På ett möte i Göteborg i mars berättar han om en kvinna som tillfrisknat från cancer genom att dricka juicen och det får man inte göra utan att ha belägg för det.

– Hon fick diagnosen cancer. Nu är hennes hälsa stark och hon gör goda affärer på att sälja Xango, förklarar Joe Morton.

Björn Beerman på Läkemedelsverket säger att de som säljer juicen ger intryck av att den är ett läkemedel, men det är juicen inte godkänd som.

Kommer att ingripa mot svensk hemsida

Efter att Kaliber börjat ställa frågor om marknadsföringen av Xango till verket säger Björn Beerman att de kommer ingripa bland annat mot en av de svenska hemsidorna som görs i Uppsala.

– Den kommer att klassificeras ganska snart och då bör det inte ta så lång tid att gå på de här skumma företagen, säger han.

Talar vi inom den närmaste veckan?

– Närmaste månaden i alla fall, säger Björn Beerman på Läkemedelsverket.

 

Håkan Svensson, P1 Kaliber
hakan.svensson@sr.se

Björn Tunbäck, P1 Kaliber
bjorn.tunback@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".