Bommar orsakar irritation. Foto Scanpix

Kritik mot nedfällda järnvägsbommar

Banverket måste omedelbart förbättra järnvägsövergången vid Vimpelgatan i Uppsala, så att bilisterna inte behöver vänta så länge vid nedfällda bommar, annars bryter de mot intentionerna i avtalet med Uppsala kommun. Det menar kommunstyrelsens moderate ordförande Gunnar Hedberg, som nu skrivit ett ilsket brev till Banverket.

- Bommarna kan vara nedfällda i uppåt 20 minuter, vi känner oss ganska oroade och irriterade över att det inte händer någonting med dem, säger Gunnar Hedberg. Den som brukar köra Vimpelgatan för att komma in i Boländerna från Kungsgatan vet vad Gunnar Hedberg pratar om. Ett, två eller tre tåg passerar ofta utan att bommarna går upp mellan, och bilister tröttnar och tråcklar sig ur kön.

När Strandbogatan stängs i fyra år från och med i höst befarar kommunledningen ännu större problem.

Och Gunnar Hedberg har nu alltså skrivit ett brev till Banverket - där hänvisar han till ett avtal från 2005 som säger att Banverket skulle se över om det går att korta bomfällningstiderna där just när Strandbogatan stängs.

Banverket säger att de just nu tittar på olika sätt att förbättra bommarna, bland annat kommer bommarna från och med i höst att vara nere 10 sekunder mindre för varje södergående tåg. Då hinner bommarna oftare att fällas upp mellan tågen.

kontakta reportern

lisa.helgesson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".