Uppsala kommun skickade dubbla fakturor

Två gånger på ett halvår fick en 93-årig kvinna i Uppsala dubbla räkningar för luncherna i matsalen vid serviceboendet. På kommunen har man inte koll på hur ofta sådant här händer.

Kvinnans dotter, Anette Eklund, som sköter sin mammas ekonomi, är upprörd.

- Hur många äldre är det inte som drabbas, som sitter och betalar två gånger. Hade det varit min mamma, då hade hon betalat första räkningen och så hade hon betalat nästa räkning också. Hon hade inte observerat det.

Nuförtiden är det Anette Eklund som sköter mammans räkningar, och hon tyckte att det var konstigt när hon i september förra året fick två räkningar för samma sak och med samma summa - men med olika faktura- och referensnummer.

Efter att hon pratat med kommunen makulerade de den ena fakturan, men sedan hände det igen ett halvår senare. Anette Eklund är arg och kritisk mot kommunens rutiner.

- Det har ju hänt oss två gånger på sex månader nu, så därför tror jag att det måste vara vanligt. Det kan ju inte drabba bara oss...

Karin Strömberg-Book, som är ansvarig för fakturasystemen i kommunen, säger att hon inte vet hur vanligt sådant här är. De flesta av kommunens fakturor skickas via datasystem och då ska sånt här inte kunna hända, men hur många som skrivs ut manuellt varje månad vet hon inte. Hur vanligt det är att man där inte kontrollerar om samma person får flera fakturor för samma sak vet hon inte heller.

- Nu ska vi titta över rutinerna, både på det här stället och och andra ställen i kommunen, säger Karin Strömberg-Book.


Kontakta reportern:
lisa.helgesson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista