Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Just nu
Störningar i tv-sändningarna hos ComHem - 6500 kunder berörs

Nu har yrkessoldaterna ryckt in

Publicerat tisdag 3 juli 2007 kl 07.45

Nästa år ska Sverige leda snabbinsatsstyrkan, Nordic Battlegroup, och nu rycker 160 förväntansfulla soldater in i Enköping.

- Jag tar det som det kommer, men jag tror det blir intensivt och roligt, säger soldaten Johan Sandberg.

Johan Sandberg, en av de många militärer som nu rycker in i Enköping, är förhoppningsfull.

- Jag tror det blir en intensiv utbildningsperiod under hösten, så vi blir klara för att stå i beredskap första januari. Sedan är det omöjligt att spekulera i om det blir åka av, och vart vi i så fall får åka, säger den före detta uppsalabon Johan Sandberg.

Kläder, kängor, handdukar och annat delas ut på löpande band från travar med kartonger. Så ser det ut när 160 soldater rycker in i Enköping. 19 av dem är kvinnor, Astrid Remnes ska vara stabsbiträde.

- Jag hoppas vi får åka iväg, det är det jag vill. Och jag hoppas också att vi en bra utbildning så vi känner oss säkra och är ett drillat förband när det väl gäller, säger Astrid Remnes.

Totalt är det 2300 svenska soldater som rycker in. Hela förbandet består av närmare 3000 soldater från hela Norden. Nordic Battlegroup ska inom tio dagar efter beslut av EU vara först på plats vid konflikter eller andra kriser. Styrkan leds av brigadgeneral Karl Engelbrektson.

- Det enda vi vet kommer hända är att vi är tränade och klara första januari, var som helst i hela världen. Om vi blir insatta vet vi inte, men vi ska ha förmågan då, säger Karl Engelbrektsson.

Flera saker är historiska med den här snabbinsatsstyrkan. Det är första gången Sverige leder andra länder, och dessutom anställs soldater mellan arton månader och två år. För första gången inom det svenska försvaret kommer det också att finnas en så kallad psyopsgrupp.

- Förenklat kan man säga att det handlar om militär marknadsföring, för att stödja förbandet. Vi tar fram produkter som visar vilka vi är, för att underlätta kontakten med lokalbefolkning. När man väl etablerar sig i området är uppgiften ofta att ändra attityder och beteenden hos lokalbefolkningen, säger Anders Blom är en av cheferna för psyopsgruppen.

 

Märtha Hult
martha.hult@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".