Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Allt vanligare med rea

Publicerat söndag 15 juli 2007 kl 11.03

Sommarrea och mellandagsrea och några reor däremellan också. Rean har blivit ett vanligt förekommande fenomen, och att använda begreppet för ofta kan leda till att det förlorar sin betydelse, det säger Meta Troell från Svensk Handel.

- Att använda just ordet ”rea”, gör att det går inflation i ordet. Då lockar det inte, då blir det inte längre en marknadsföringsmöjlighet. Jag tror att man ska vara försiktig med att använda ordet rea, säger Meta Troell.

Det har blivit allt vanligare med fler reaperioder än bara den stora rean på sommaren och efter jul. Fler butiker har nämligen också börjat med små uförsäljningar däremellan. Maria Dahl, affärsbiträde, tror ändå att de flesta konsumenter är medvetna om när de riktigt stora reorna är.
- Om man  jämt har rea då kanske kunden drar sig för att gå in där. Man känner sig kanske lurad. Det är reor oftare nu, konsumenterna vet om det, men de shoppar mycket ändå.

En lösning på problemet kan vara att brancherna inför regler om när man får ha rea, men det är ett föråldrat sätt att se på problemet, säger Meta Troell.
- Det får branscherna själva avgöra. Vill man ha det måste branschen bestämma det själv, men för mig känns det lite som en tillbakagång.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".