Gatuförsäljare vanliga på Uppsalas gator

Försäljare av olika slag har blivit ett allt vanligare inslag på Uppsalas gator och i köpcentra. Men både bland allmänhet och politiker irriterar man sig över fenomenet.

Uppsalabon Sara Burman är en av dem:

- Det är lite jobbigt för man känner sig attackerad hela tiden, säger, Sara Burman en av många gående på gågatan i Uppsala som inte precis välkomnar gatuförsäljarna.

Ja, nog är de ovanligt många på gågatan nuförtiden -försäljare eller marknadsförare som de helst vill kalla sig. Metoden heter field marketing, marknadsföring i fält, och blir ett allt vanligare inslag på offentliga platser i Sverige. Rasmus MacDowell är sverigechef på SGS Communication de tillhandahåller folk som marknadsför olika företags produkter.

Han bekräftar att den här typen av marknadsföring har ökat:

- Ja det har väl gjort det eftersom det här är en ny marknadsföringskanal och eftersom Sverige är en förhållandevis liten marknad så blir det tuff konkurrens och mycket prispress och då vill man synas och ett bra sätt att synas är att finnas ute på stan säger Rasmus MacDowell.

Det socialdemokratiska kommunalrådet Jan Ask gillar inte den här utvecklingen och tycker att det borde regleras:

- Jag tycker att det här är en dålig trend. Jag kan inte se vitsen med att företag gör på det här viset, säger Jan Ask.

kontakta reportern

marta.hulth@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".