Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

För många vidarekopplar telefonen

Publicerat onsdag 25 juli 2007 kl 06.45

Det blir allt vanligare att i semestertider vidarekoppla sin företagstelefon till mobilen. Men den här utvecklingen har också orsakat en del problem. Björn Wir i Alunda fick efter ett antal misslyckade försök att koppla om telefonen veta att Telia hade nått taket för vidarekopplingar och att han ska försöka igen tills att en linje blir ledig.

Orsaken till att det inte gick att vidarekoppla företagstelefonen till mobilen berodde på att alltför många människor i Alunda hade utnyttjat den tjänsten. Det informerade man Björn Wir om. Det fanns helt enkelt inte någon ledig lucka för att han skulle kunna koppla om telefonen. Därför måste han vänta och försöka senare.

- Det troliga är alltså att det inte finns några platser kvar för att vidarebefordra på den teleastationen som du ringer ifrån, men det är ju bara inte sant men så sa de att det var, sen vet inte jag, jag bara tyckte det lät som att hela Sverige gått på semester ungefär, säger Björn Wir.

Men det man informerade om på kundtjänsten är inte hela sanningen säger man på Telia.

- Är det så att vi slår i taket, då kan vi öka kapaciteten och lösa detta för den kund som ringer in och önskar få sin telefon vidarekopplad. Om en kund har svårigheter, då ska vår kundtjänst kunna hjälpa till med detta genom att den ansvarige för den här tekniken begära en utökning av kapaciteten av just den aktuella telestationen och det ska kunna göras tämligen omgående, säger Jan Sjöberg, presstalesman på Telia.

Efter att Upplandsnytt ställt frågor till Telia om problemet som Björn Wir stött på har han nu fått den hjälp han behöver. I övrigt är han en nöjd kund och skulle inte vilja byta operatör i nuläget, men om problemen inte åtgärdas kan det bli aktuellt med ett byte.

- Det växer ju till folk här i Alunda, det blir ju fler och fler bostäder, åker man på samma bekymmer kommer man ju bli lite fundersam för det är trots allt viktigt för mig som företagare att mina kunder kan få tag i mig, säger Björn Wir.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".