Kraftig ökning av resegarantikrav till UL

Mer än dubbelt så passagerare vill få ersättning från Upplands Lokaltrafik för att de blivit försenade den här sensommaren, jämfört med förra. UL har till och med fått ta in extrapersonal för att hantera alla resegarantiärenden. Bakgrunden är Upptågets många förseningar.

-Det är ofta försenat, jag tycker inte att det är bra, dom borde kunna förbättra det på nåt sätt tycker man, säger Tommy Eriksson som varje dag pendlar med Upptåget.

Han är en av dom 10 000 passagerare som varje dag åker med Upptåget som drabbats sommarens ökade förseningar, som även märks tydligt i antalet ersättingskrav till UL- Upplands Lokaltrafik.

För under perioden 15 augusti till 10 september under förra året inkom 1400 resegarantiärenden till UL. Under samma period i år inkom ca 3700 stycken, långt mer än det dubbla. En klar majoritet av ersättningskraven gäller just Upptåget. På UL:s kontor har man tvingats ta in extra personal för att kunna hantera all resegarantiförfrågningar som kommit in.

Förklaringen till sommarens ökade förseningar är att endast ett spår norrut i tågtrafiken varit öppet.  

På UL har man länge känt till Banverkets planer på att stänga ett av spåren norr ut, men någon ändring i tidtabellerna gjordes inte.

- Vi kunde ha gjort en tillfällig tidtabell för den här perioden, men det är ju svårt att veta att om det blir förseningar eller inte, så vår bedömning var att ha kvar ordinarie tidtabell, säger Sture Jonsson informationschef på UL.  

Om en månad beräknas förseningarna vara borta, och trafiken flytta bättre, då reperationerna klara och båda spåren åter är öppna för trafik.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista