Uppsala

Miljön i fokus i Ärna-debatt

Dåligt för miljön eller ett tillfälle för många att få arbete? Diskssionerna om en civil flygplats på Ärna går vidare och på måndagen träffades två av de som står längst ifrån varandra i en debatt, politikern Niclas Malmberg och vd:n för företaget som vill skapa flygplatsen, Mattias Sjölund:

- Det värsta är bullerproblematiken, och de ökade utsläppen av koldioxid, och lokala föroreningar, menade Niclas Malmberg.

- Det bästa är att vi inte kommer att påverka vare sig luft eller buller på det sättet som Niclas Malmberg påstår. Sen kommer flygplatsen ha en signifikant betydelse, det kommer nya arbetstillfällen, nya skatteintäkter och kommersiella intäkter, så det är mest av godo, menade i stället Mattias Sjölund.

Som väntat när Niclas Malmberg från miljöpartiet och Mattias Sjölund från Uppsala Air drabbade samman i Radio Uppland gick uppfattningarna helt åt olika håll, även om debatten blev relativt sansad. Frågan, som diskuterats sedan 2004 är den om en civil flygplats på Ärna utanför Uppsala.

Från politiskt håll har det med tiden blivit en något tveksam hållning till flygplatsen, främst med tanke på klimatet. Och det var miljön som var i fokus i debatten, hur mycket koldioxidutsläpp blir det, hur ska bränslet transporteras och så bullret:

- Det som är synd är att Uppsala Air i sin egen rapport inte redovisar bullerstörningar på det sätt som miljö- och häloskyddsnämnden kräver, utan svepande talar om att det inte blir några kraftiga bullerstörningar. Redan vid 55 decibel får man negativa påverkningar på människors hälsa, sa Malmberg.

- I försvarsmaktens ansökan kommer det tydligt att redovisas hur bullerbilden ser ut. Det som går att konstatera idag, är att bullret med den tidigare trafiken med bland annat Viggen sträckte sig långt in över Stora torget. Här har vi en bullerutbredning som knappt når till Bärby hage, Gamla Uppsala och Börje, säger Mattias Sjölund, vd för Uppsala Air AB.

Just nu så pågår den miljökonsekvensutredning som försvaret sedan, tillsammans med ansökan, skickar till Länsstyrelsen, som sedan tillsammans med Luftfartsverket beslutar om tillstånd.

upplandsnytt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".