Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i en industrilokal. Giftig rök sprider sig österut mot Giraffens köpcentrum. Alla som befinner sig i området bör bege sig därifrån. Boende i området uppmanas att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Kalmar.
(Publicerat igår kl 17.16)
Uppsala län

Posten får konkurrens

Publicerat söndag 30 mars 2008 kl 08.52

Företaget City Mail inleder på tisdag sin expansion i Mälardalen, vilket kommer innebära runt 75 nya arbetstillfällen i 6 av länets 8 kommuner och fler brevbärare bland husen.

Orterna där City Mail nu expanderar är Uppsala, Enköping, Knivsta, Östhammar, Heby och delar av Tierp.

Men någon stor förändring kommer inte hushållen märka av, tror företagets vd Mats Forsberg, som i går stod i centrala Enköping och bjöd på information:

- Vi kommer på dagtid med posten och leverar den precis på samma sätt. Men det kommer ske att det dimper ned två gånger under dagen istället för som nu, en gång.

Några enköpingsbor vi träffade säger så här:

- Det blir säkert bra det här, tror jag. Man får väl titta i brevlådan lite extra men det är ok, säger Stina Olsson.

- Ibland kanske det blir så att det kommer mycket reklam, säger Solveig Steen.

From 1 april börjar City Mail dela ut post i delar av länet och räknar med att kunna nå ut till ca 300 000 hushåll i Mälardalen.

Utdelningen sker inte varje dag och privatpersoner kommer alltså inte inte kunna använda företaget att skicka post med.

Runt 75 ny arbetstillfällen har skapats i länet och de flesta av dem är brevbärare som i svart-orange kläder kommer cykla runt och konkurrera med de traditionella blå-gula brevbärarna.

Thomas Olsson, chef för Postens leveransområde Uppsala:

- Konkurrens är ju positivt, men det känns också lite tuffare. Den delen som City Mail går in och konkurrerar med är i vår verksamhet förhållandevis liten. Men självklart finns det inget företag som tycker om att tappa volymer eller så. Och rktigt hur mycket vi tappar vet vi ju inte ännu.

Mona Wahlund
mona.wahlund@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".