uppsala

KR Trafik tillbakavisar kritik

KR Trafik, som körde länsbussarna i Rasbyolyckan, förra vintern då flera personer omkom och skadades tillbakavisar idag all kritik från Statens Haverikommision.

I rapporten, som blev klar igår, kritiseras bland annat KR Trafiks säkerhetsarbete.
- Vårt arbete grundar sig på hur det fungerar ute på vägarna, och vi förstår då inte varandra för teori och praktik är ju inte samma sak. Det säger Gunnar Sahlén, VD på KR Trafik.

En sak som haverikommissionen riktar kritik mot är att busschaufförerna kan ha varit trötta efter några dagars morgontjänstgöring, vad säger du om det?
- Alla bussjobb börjar ju på morgonen, för folk vill ju komma till jobbet. Det finns ju ganska stränga arbetstidsregler nu, med dygnsvila och nattvila och allting och vi följer dem.

På Upplands Lokaltrafik, som ansvarar för all kollektivtrafik i länet, säger man idag att Rasboolyckan och haverikommisionens slutsatser sannolikt kommer ändra säkerhetsvillkoren för de bussbolag som kör linjerna. En konkret sak som passagerarna kommer märka är att det i framtiden kan bli så kallade trepunktsbälten, på bussarna. Dessa är säkrare och lättare att använda istället för de midjebälten som idag är dominerande. Klas Vålberg är VD på Upplands Lokaltrafik.
- Vi ser att bältesanvändningen är mycket större där det finns trepunktsbälten.

På torsdag nästa vecka börjar det rättsliga efterspelet till Rasboolyckan. En 22-årig kvinna, som körde den ena bussen, står åtalad för vårdslöshet i trafik, vållande till annans död samt vållande till kroppsskada. Haverikommisionsens rapport har ingen inverkan på den rättsliga processen, det säger åklagare Ulrika Modin till Upplandsnytt.
- Ansvarsfrågan ska prövas av en domstol och det sker nästa vecka.

August Bergkvist
august.bergkvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".