Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Uppsala

Barn felaktigt placerade i särskola

Publicerat måndag 7 april 2008 kl 06.37

Ett 30-tal barn och ungdomar i Uppsala har felaktigt gått i särskola. Det menar kommunanställda som bedömer och jobbar med dessa barn. Barnen går inte längre kvar i särskolan. Föräldrarna har valt att skriva ut dem därifrån eftersom många klarat av den vanliga grundskolans mål.

Det handlar om så kallade individintegrerade elever vilket innebär att de hört till särskolan men gått i vanlig klass och haft särskild pedagogik och undervisning i mindre grupp.

Lisa Pontén vid särskolans resursgrupp i Uppsala har jobbat med dessa elever och menar att kommunen har gjort felbedömningar när de skrivit in dem:

– Ja, för uppenbart klarar de eleverna grundskolans uppsatta mål i många, många avseenden. De har fått mycket hjälp och stöd under sin skoltid men de har dock klarat sina betyg enligt grundskolan.

Och det ska man inte kunna göra då eller?

– Nej, inte om man har en utvecklingsstörning. Den säger man är beständig och inget man kan växa ifrån.

För att få rätt till särskola ska barnet inte bedömas kunna nå upp till grundskolans kunskapsmål på grund av en utvecklingsstörning. I de fall där det från tidig ålder är uppenbart att det handlar om en utvecklingsstörning är det sällan svårt att konstatera att särskola är rätt skolform för barnet.

Svårare blir det däremot när man har ett barn som har ett neuropsykiatriskt funktionshinder, så som adhd, damp och aspergers syndrom.

När en psykolog gör ett så kallat VISK-test, ett IQ-test på dessa elever är det inte ovanligt att resultaten varierar och de blir därmed också svåra att ha som grund för att konstatera utvecklingsstörning. Tillsammans med ett medicinskt-, pedagogiskt- och socialt utlåtande kan kommunen trots det göra en bedömning att eleven har rätt till särskola.

Men detta sätt att avgöra en elevs rätt till särskola och en elevs eventuella utvecklingsstörning är föråldrat och har allvarliga brister. Det menar Leif Elinder som är speialistläkare för barn i behov av särskilt stöd och sitter med i kommunens grupp som beviljar och avslår ansökningarna om särskola.

– Jag tycker man tar alldeles för stor hänsyn till VISK-testen. Det är ett föråldrat test. Där man inte riktigt kan lita på resultatet. Jag menar att ett stort antal barn som går i särskolan nu hade inte behövt gå där.

Att ha gått i särskolan eller inte har stor betydelse för barn och ungdomars framtida studier eftersom ett slutbetyg från särskolan inte ger rätt att läsa vidare på gymnasium eller universitet. Därför anser även Lisa Pontén att det är viktigt att barn inte blir felplacerade.

– Dessa barn behöver extra hjälp, men att behöva lyfta diagnosen utvecklingsstörning... Nej, det tycker inte jag är rätt. Det är fel.

 Om de här eleverna inte ska gå i särskolan, var ska de gå?

– De ska gå i vår vanliga grundskola, men de ska ha hjälp därefter.

Så det är grundskolans ansvar?

– Ja, absolut!


Mona Wahlund
mona.wahlund@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".