Rektorerna använder särskoleinskrivningen för att få extra resurser menar en kommunaställd

"Pengar argument för särskolestart"

Grundskolor i Uppsala lockas av de extra pengar som tillfaller skolan när en elev skrivs in i särskolan. Det menar en av kommunens anställda som jobbar med särskolebarn, och föräldrar som Upplandsnytt pratat med upplever att grundskolor föreslagit dem att skriva in sina barn i särskolan för att skolan ska få ta del av de pengarna.

- Som jag förstod det när vi skrev på det här så var det ju att det skulle vara lättare med pengarna då. Det blev mer pengar om han ingick i särskolan.

- Enda chansen är att skriva in på särskola för då kan de ta in resurslärare. Om vi skrev på så hjälpte vi inte bara vårat barn utan vi hjälpte flera barn. Exakt så sa de.

Det berättar två föräldrar som valt att vara anonyma och som har barn som varit individintegrerade elever, hört till särskolan, men gått integrerat i grundskolan med hjälp av speciella stödinsatser. En skolform som är aktuell för barn som ligger på gränsen till att kallas utvecklingsstörda

Den här typen av särskoleplacering innebär att den grundskola som har eleven får 95 000 kronor i extra resurser per elev och år vilket motsvarar ungefär 5 till 6 undervisningstimmar extra i veckan.

Som vi kunde berätta tidigare har runt 30 individintegrerade elever skrivits ut från särskolan de senaste åren i Uppsala på föräldrars begäran och Lisa Ponten som jobbar med dessa barn uttalade sig igår kritiskt och menade att dessa barn aldrig skulle ha gått i särskola eftersom de inte är utvecklingsstörda och i många fall klarat av grundskolans kunskapsmål.

Hon bekräftar nu att det är fler föräldrar som från skolan hört liknande argumentet som de två vi hörde här tidigare och tror att de här pengarna har stor betydelse för hur skolan tänker kring de här eleverna.

- Jag tror att det handlar jättemycket om det. Det är många föräldrar som säger att det var en resursfråga. Det handlade egentligen inte om en utvecklignsstörning utan det handlade till stor del om att tar du inte den här hjälpen (läs inskrivning i särskolan) då kan vi inte hjälpa dig mer. Det är bedrövligt, säger Lisa Pontén.

Anser du att de här pengarna utnyttjas av rektorer, skolor?

- Ja, till viss del, säger Lisa Pontén.

Per Petterson är grundskolechef i Uppsala och tycker det är olyckligt att skolan för diskussioner om pengar i de här samtalen med med föräldrarna.

- Jag har dock en viss förståelse för det för skolorna har ju inte hur mycket pengar som helst.

Men ska det förekomma diskussioner om resurser när man pratar med föräldrarna om det här?

- Det bör det ju inte göra tycker jag. Jag tror att man då tappar idén med att över huvudtaget se om barnet tillhör personkretsen eller inte, säger han.

Grundskolechef Per Petterson ska på en kommande rektorskonferens ska diskutera den här frågan med rektorerna.

Mona Wahlund
mona.wahlund@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".