uppsala

Lärarutbildningen bra men har brister

Lärarutbildningen vid Uppsala universitet håller god kvalitet, men det finns en del brister. Praktiken borde bli bättre och så måste utbildningen bli bättre på ämnesdidaktik, att lära lärare blir bra på att undervisa, helt enkelt. Det visar en ny rapport från Högskoleverket.

Thord Österberg är utbildningsledare på utbildningsvetenskapliga fakulteten vid Uppsala universitet och han menar att just didaktiken tar tid att få in i undervisningen:

- Didaktiken är en relativt ny företeelse när det gäller utbildningen av lärare. Förut höll vi bara på med metodik, alltså hur man gör. Med didaktiken ska vi ställa alla varför-frågorna, urvalsfrågorna, varför ska man lära sig? Det här en del som utvecklats långsamt och jag välkomnar kritiken. Den vill vi ha med oss för ytterligare gå vidare i ett utvecklingsarbete, säger Thord Österberg.

Högskoleverket har i sin utvärdering tittat på lärarutbildningen i Uppsala och runt om i Sverige, och vilken kvalitet den håller. Ubildningen i Uppsala får bra betyg, bland annat för det ämnesteoretiska innehållet och för att undervisningen är bra underbyggt vetenskapligt. Helt nöjt är dock inte Högskoleverket, utan pekar på flera punkter där man vill se en förbättring. Man vill att arbetet med att utveckla de allmänna lärarkurserna ska gå snabbare, man vill att alla elever ska få full praktiktid och att det internationella utbytet ska bli större.

Verket har den här gången tittat speciellt på ämnena matematik och svenska. Svenskan får bra betyg, men inom matematikområdet vill man se flera förbättringar, bättre förkunskaper hos eleverna och mer didaktik. Thord Österberg menar att utvärderingen kommer få effekt för utbildningen inom matematik:

- Det är jag övertygad om, det kommer ge effekt andra områden, säger han.

Bland studenterna finns det blandade åsikter:

- Det positiva är att man får mycket eget ansvar att planera sin tid, det negativa är att det är väldigt stor skillnad på hur lärarna är, säger studenten Mikaela Mofors.

- Hittills tycker jag att utbildningen är bra, men ibland känns den väldigt slapp, säger lärarstudenten Tom Fridén.

 

Klara Johansson
klara.m.johansson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".