Risk för dyrare bussresor

Den rödgröna Uppsalamajoritetens målsättning att fler ska åka kollektivt kommer att spricka om kommunen inte skjuter till betydligt mer pengar till busstrafiken.
En målsättning för socialdemokraterna, vänstern och miljöpartiet är att minska biltrafiken i centrum och att fler tar bussen. Målet är att kollektivtrafiken ska öka sin andel av de resor folk gör från 14 till 20 procent. Det här ska ske genom att man försvårar för bilisterna. Den bilfria zonen ska utökas och parkerinsplatserna bli färre, men man har också kommit överens om att kollektivtrafikens tillgänglighet och turtäthet ska bli bättre. Men förbättringarna kommer inte att bli verklighet om inte busstrafiken får betydligt mer pengar nästa år, menar Upplands Lokaltrafiks VD Helena Leufstadius. - Vi måste dra ner på trafiken eller höja priset. De senaste åren har stadstrafiken fått 70 miljoner kronor om året. Blir det likadant nästa år så måste servicen i stället försämras, säger Helena Leufstadius. För att slippa dra in turer så behöver busstrafiken runt 19 miljoner kronor mer nästa år. Så för att klara av att hålla nivån så behövs ett tillskott från kommunen centralt, det menar också Gatu- och trafiknämndens ordförande, socialdemokraten Hilde Klasson. Hur mycket mer pengar som skulle behövas kan inte hon säga i dag, men det behövs bland annat pengar till fler bussar och till att förbättra arbetsmiljön så att det går att rekrytera chaufförer om målet att öka kollektivtrafiken inte ska bli omöjligt, menar hon.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".