Uppsala

Glasat konserthus lovprisas

Det blir allt viktigare att konserthus fungerar som mötesplatser och inte bara är byggda för musiken. Arkitektstudenten Sanna Nordlander, som just nu kartlägger nya konsert- och operahus i Norden, menar att hur husen byggs kan förändra musikupplevelsen.

Ett bra exempel på det är Uppsala Konsert och Kongress med glasytor som lockar besökarna till att glida i väg med både blick och tanke för en stund.

- Man har glasat upp stora ytor så att man kan sitta i konsertlokalen och se ut, istället för att det är en sluten upplevelse bara precis kring det som sker på scenen. Så man kanske sitter där och drömmer sig bort och funderar på vad man ska göra på jobbet nästa dag. Jag funderar mycket på hur det här förändrar själva konsertupplevelsen, att man har kontakt med vardagen samtidigt som man sitter där i den intima musikupplevelsen, säger Sanna Nordlander.

Och det här är vad som ligger i tiden. Du kanske trodde att ett konserthus var till för musiken, men så här säger konserthuscheferna i Uppsala, Stockholm, Vara och Jönköping om sina visioner:

- Det ska vara ett hus för alla, och också en mötesplats, säger Magnus Bäckström, vd för Uppsala konserthus.

- Vi har en vision att vara en öppen och välkomnande mötesplats mitt i centrala Stocholm, säger Stefan Forsberg, vd för Stockholms konserthus.

- Det finns helt plötsligt en ny mötesplats, säger Martin Hansson, konserthuschef i Vara.

- Det kommer finnas förutsättningar att söka sig till en mötesplats där kulturen står i främsta ledet, säger Jörgen Lindvall, musikchef för Smålands Musik och Teater.

Det är klart att konserthuset var en social mötesplats förr i tiden också. Konsertbesöket är en ritual man gör tillsammans med andra människor, mingel och socialt spel med byggnaden som scenografi.

Så vad är det nya som gör mötesplats till nåt mer än bara ett modeord?

För Jörgen Lindvall, länsmusikchef i Jönköping, handlar det om mötet mellan konstarterna, för i Jönköpings planerade scenkonsthus kommer teater, musik och andra konstarter att dela på byggnaden. Och så här säger Stefan Forsberg, vd Stockholms konserthus:

- Man går ut på evenemang idag och vill inte bara ha en upplevelse av det man ser på en föreställning eller hör på en konsert. Man vill kunna äta en bit mat, ta ett glas vin, ta en fika, se en utställning, lyssna på musik, kanske köpa presentartiklar. Det är viktigt att husen är tillgängliga, att människor kan penetrera alla delar av ett konserthus.

- Den här tiden när konserthuset var en väldigt rituell byggnad och en institution som var avgränsad från det dagliga livet i staden, den tiden kanske är förbi nu. Jag tror på att göra de här byggnaderna mer lättillgängliga utan att för den skull förlora den dramatik som det innebär att göra ett konsertbesök. Om man på nåt sätt kan kombinera det så tycker jag att man har lyckats, säger Sanna Nordlander.

Axel Naver                                                          axel.naver@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista