Alltmer reklam längs vägarna

De senaste åren har allt fler reklamskyltar dykt upp längs vägarna i Sverige, något som Vägverket menar är trafikosäkert. En rundringning som Upplandsnytt gjort till trafikingenjörer runt om i landet visar på ett växande problem med reklamskyltar som sätts upp utan tillstånd, och problemet finns även vid vägarna här i Uppsala län. Tomas Hedman är trafikingenjör i Uppsala.

-De senaste åren så har det ökat. Det beror väl på aggressivare marknadsföring och jag tror också att attityderna till påverkan av trafiksäkerheten osv, man tar inte lika mycket hänsyn till den idag. Vi leveri ett hårdare klimat helt enkelt, säger han.

Det handlar om allt från mindre loppisplakat till större reklamskyltar för lokala företag. Tidigare har reklamen funnits mestadels längs mindre vägar, men numera finns den också vid sidan av våra motorvägar, och det är ett växande trafiksäkerhetsproblem, menar Tomas Hedman. Upplandsnytt har ringt till trafikingenjörer på Vägverkets olika regioner i landet. Samtliga säger att problemet vuxit sig större de senaste åren.
Idag går det att ansöka hos länsstyrelsen, vägverket eller hos kommunen om tillstånd att få sätta upp reklam, men det är få som får tillstånd. Och den som olovligen ändå sätter upp reklam vid en väg kan dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. Men Vägverkets resurser för att hålla efter det här är knappa och problemet är inte prioriterat. Upplandsnytt åkte längs nya E4:an norr om Uppsala, och på en sträcka på sex mil hittade vi 14 reklamskyltar. Vägverket säger att samtliga saknar tillstånd. Katarina Lidberg på skidorten Lofsdalen i Härjedalen, som har satt upp en skylt på den här sträckan, säger så här:

- Som jag uppfattat tidigare så har vi avtal me markägaren. Jag vet att det är en viss gräns från vägen och jag trodde att vi hade passerat den gränsen, förklarar hon.

- Hur tänker du kring trafiksäkerheten?

- Just vår skylt ligger på en raksträcka ochjag förstår att de tänker på säkerhet men att vi kanske inte alltid har samma åsikter, säger hon.

- Ni tänker inte på säkerhet menar du?

- Vi tänker självklart på säkerhet. Men vad är säkert och inte? Jag tycker inte att den placeringen vi har där är trafikfarlig, säger Katarina Lidberg, turistchef på skidorten Lofsdalen i Härjedalen. 

Alexander Gagliano
alexander.gagliano@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista