Vägverket ska rensa bland reklamen

Uppdaterad 16.30

Vägverket i Uppsala län ska nu storsatsa för att försöka få bort de olagliga reklamskyltarna som finns längs vägarna. Samtidigt pågår också ett större projekt inom Vägverket där man bland annat ska komma fram till enhetliga riktlinjer som gäller hela landet.

Tomas Hedman på Vägverket i Uppsala berättar om satsningen här i länet:
- Vi måste göra något åt det här, den saker är klar. Det kommer stå skyltar ganska så tätt, och det är därför vi kör den här driven, nu ska reklamen bort.

Reklam som riktar sig till bilister på motorvägar och länsvägar har blivit vanligare de senaste åren. Claes Litsner på NTF tycker att Vägverket måste bli snabbare på att ta ned reklamskyltar, så att andra ser att det är lönlöst att sätta upp dem:
– För ett antal år sedan var Vägverket snabbare på att ta ner dom. Nu verkar det som om skyltar får sitta uppe ganska länge och det triggar ju andra som vill sätta upp en skylt. Här handlar det om att rensa så fort skyltarna kommer upp, menar Claes Litsner.

Och före sommaren startade Vägverket i Uppsala län en satsning där syftet är att få bort de skyltar som saknar tillstånd. Under sommaren ligger arbetet nere men man kommer fortsätta till hösten.

Tomas Hedman berättar att de gör sådana här satsningar ibland, men att det efter ett tag kommer upp skyltar igen:
– När vi har gjort en sån här drive så brukar det vara det vara lugnt ett tag. Sen börjar provar man sig fram, och gör inte vi någonting så sker dramatiskt mycket till slut.

Parallellt med det här så har Vägverket centralt märkt av det ökade antalet reklamskyltar vid vägarna i Sverige, och påbörjade därför ett nationellt projekt som heter ”Reklam intill väg”. 

Syftet med det projektet är att bland annat få fram enhetliga riktlinjer för hela landet. Elinor Persson är projektledare:
– Det är viktigt att vi får trafikmiljöer som är säkra, och kommer vi till att det är olämpligt med reklam ska liknande miljöer över hela landet vara rena från reklam.

Ett annat syfte med projektet är att se över hur Vägverket kan hjälpa de företagare som vill marknadsföra sig längs vägarna. Till exempel så pratas det om att specialskyltar med Vägverkets vita skyltar. Det här finns i viss mån redan idag, men Elinor Persson säger att det kanske blir vanligare i framtiden:
– Det kommer säkert bli den aktivitet som allmänheten kommer att märka.

Finns det en risk för att det blir för mycket vägvisningar till företag och lanthandlar och sånt på statliga skyltar?
– Ja, en risk är det. Det kan blir för mycket i vissa miljöer, medan andra miljöer tål mer, mindre vägar klarar mer än större, säger Elinor Persson på Vägverket.

Alexander Gagliano
alexander.gagliano@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista